نویسنده طرح جامع مسکن تشریح کرد

اثر بلند مدت مالیات‌ بر خانه های خالی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۰۴
نویسنده طرح جامع مسکن اثر بلندمدت دریافت مالیات از خانه‌های خالی بر بازار عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی در بخش فروش و اجاره تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فردین یزدانی، نویسنده طرح جامع مسکن در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر دریافت مالیات از خانه‌های خالی بر بازار مسکن گفت: از ابتدا و از اساس با دریافت مالیات از خانه‌های خالی و سایر مالیات‌های کارآمد در این بخش موافق بوده و هستم اما مکانیزم محاسبه و دریافت این مالیات و همچنین کارکرد مورد انتظار این مالیات‌ها در بازار مسکن بسیار مهم و موثر است. یعنی اینکه چه انتظار و چه توقعی از بازخورد این مالیات‌ها در بازار مسکن داشته باشیم از موارد بسیار مهم است.

وی ادامه داد: با دریافت مالیات از خانه‌های خالی به صورت ساختاری موافقم اما باید در نظر داشت که نمی‌توان چندان بر روی این مالیات‌ها به عنوان ابزار کاهش قیمت مسکن حساب کرد ویا انتظار داشت دریافت مالیات از خانه‌های خالی در تعدیل نرخ اجاره‌بهای واحدهای مسکونی در کوتاه مدت موثر باشد.

یزدانی ادامه داد: علت این موضوع آن است که عمده واحدهای مسکونی خالی از سکنه در مناطق شمال شهر قرار دارد که این مناطق لوکس و غیرمصرفی هستند. عرضه این واحدها به بازار مسکن به دلیل غیرمصرفی بودن آن‌ها و استفاده کمتر از آن‌ها به عنوان واحدهای مسکونی مصرفی به علت ماهیت سرمایه‌ای آن‌ها چندان اثری در تعدیل قیمت مسکن ندارد.در مورد بازار اجاره نیز به همین صورت نمی‌تواند منجر به تعدیل نرخ اجاره‌بها به میزان محسوس شود چرا که عمده این واحدها در مناطق لوکس و با تقاضای کم برای متقاضیان مصرفی قرار دارد. از سوی دیگر لازم است نرخ‌های بازدارنده برای این مالیات‌ها تعریف و دریافت شود تا بازدارندگی کافی برای محتکران این واحدهای مسکونی ایجاد شود.

یزدانی خاطرنشان کرد: با این حال درست است که نمی‌توان انتظار داشت دریافت مالیات از این واحدهای مسکونی در کوتاه مدت منجر به تعدیل قیمتی محسوس در بازار معاملات خرید و اجاره مسکن شود اما در بلندمدت می‌تواند از یک زاویه بخش مسکن را تحت تاثیر قرار دهد.

وی افزود: دریافت مالیات‌های این چنینی اثر بلندمدت در تخصیص سرمایه در بخش مسکن دارد. به این معنا که سرمایه‌گذاران ملکی و سرمایه‌های ملکی به دلیل هزینه‌زا بودن سرمایه‌گذاری در بخش واحدهای مسکونی لوکس و گران قیمت به سمت سرمایه‌گذاری در بخش واحدهای مسکونی معمولی و مصرفی در مناطق معمولی و مصرفی به خصوص در کلانشهرها هدایت می‌شوند و این امر می‌تواند منجر به افزایش عرضه واحد مسکونی ملکی و استیجاری در بازار مسکن این مناطق شود.

یزدانی افزایش عرضه مسکن در مناطق معمولی و مصرفی را یکی از مهمترین عوامل تعدیل سطح قیمت‌ها در بازار مسکن عنوان کرد.

وی همچنین به اجرای درست و اصولی مالیات‌های بخش مسکن از جمله مالیات از خانه‌های خالی تاکید کرد و گفت:این موضوع که مکانیزم ونحوه دریافت این مالیات‌ها وهمچنین نرخ‌های مالیاتی به جهت بازدارنده بودن به چه صورتی باشد در میزان وشدت اثربخشی آن‌ها بر بازار مسکن اثر قابل توجهی دارد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000