مرکز آمار درباره بخش مسکن گزارش داد

ساخت بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سه ماه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۰۸
مرکز آمار ایران اعلام کرد، زمستان سال گشته ساخت بیش از ۱۰۳ هزار واحد مسکونی در شهرهای کشور آغاز شد که در مقایسه با فصل پاییز همان سال رشد ۲۱ درصدی از خود نشان می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن –هیبنا- در آخرین فصل از سال 98 شهرداری های کشور 33 هزار و 911 فقره پروانه ساختمانی صادر کردند. این عدد به معنای احداث نزدیک به 34 هزار ساختمان مسکونی با میانگین 3 واحد مسکونی در هر ساختمان در کل کشور طی سه ماه پایانی سال گذشته است.

بررسی های اولیه درباره علت رشد ساخت و ساز مسکونی در شهرها در فاصله پاییز تا زمستان پارسال حکایت از نقش طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن دارد. این طرح در پایان سال گذشته با شروع عملیات ساختمانی در شهرهای کشور همراه شد بنابراین اگر چه سازندگان و تولیدکنندگان مسکن در زمستان پارسال به دلیل جهش قیمت زمین نتوانستند مثل سال قبل از آن (زمستان 97) عمل کنند و در بازار مسکن سرمایه گذاری انجام دهند اما حمایت دولت از آنها در قالب واگذاری زمین 99 ساله در طرح اقدام ملی مسکن در نهایت باعث شد میزان عرضه و ساخت و ساز در زمستان 98 نسبت به پاییز 98 (تغییرات فصلی) افزایش چشمگیر پیدا کند.

حدود 17 درصد از ساخت و سازهای انجام شده مربوط به شهر تهران است. براساس اطلاعات مرکز آمار ایران، در سه ماه آخر سال گذشته 17 هزار و 500 واحد مسکونی در شهر تهران احداث شد که این تعداد واحد 8 درصد بیشتر از پاییز همان سال گزارش شده است.

تعداد ساختمان هایی که طی سه ماه در تهران به جمع ساختمان های مسکونی شهر اضافه شدند 2500 دستگاه بوده است.

در بین مناطق مختلف تهران، منطقه 5 که همیشه بیشترین معاملات خرید و فروش آپارتمان در آنجا انجام می شود محل بیشترین ساختمان جدید گزارش شده است.

سه ماهه پایانی پارسال یک هزار و 225 واحد مسکونی جدید در این منطقه بنا شد.

گزارش مرکز آمار درباره ارتفاع ساختمان های مسکونی نیز اطلاعات قابل توجهی ارایه می کند.

در کل کشور حدود یک سوم از ساختمان های جدید با کاربری مسکونی که زمستان سال گذشته احداث شدند فقط یک طبقه ارتفاع داشته اند. بخش زیادی از این ساختمان ها در شهرهای کوچک کشور ایجاد می شوند. در این شهرها خانوارها عمدتاً در خانه های حیات دار و مستقل آن هم با مساحت بزرگ ساکن می شوند.

اما در شهر تهران این قضیه کاملاً برعکس است.

در تهران از فقط یک ساختمان مسکونی در طول سه ماه به صورت یک طبقه احداث شده و 96 درصد پروانه های صادر شده توسط شهرداری تهران در این مدت به شکل ساختمان های بالای 5 طبقه بوده است.

زمین هایی که در تهران زیر بار ساخت و ساز مسکونی می رود طبق داده های مرکز آمار از میانگین مساحت 270 مترمربع برخوردار است.

منظور از زمین در بازار ساخت و سازهای شهر تهران اراضی خام و دست نخورده نیست بلکه ساختمان های فرسوده و کلنگی است که مالکان آنها با قرارداد مشارکت در ساخت با تولیدکنندگان مسکن مشارکت می کنند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000