معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی توضیح داد:

اقدامات چهارگانه دولت برای کاهش قیمت تمام شده طرح مسکن ملی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۱۳
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی چهار تدبیر و اقدام دولت برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای طرح مسکن ملی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه متقاضیان به طور میانگین برای خرید یک واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن به بودجه ای در حدود 300 تا 330 میلیون تومان نیاز خواهند داشت، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: این پروژه برای دهک های درآمدی چهار تا هفت طراحی شده تا با اقدامات حمایتی دولت، امکان خانه دار شدن بخشی از جامعه فراهم شود. در عین حال برای دهک های یک تا سه نیز برنامه مخصوص تامین مسکن وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون دامنه حوزه کمک دولت در تامین مسکن اقشار نیازمند کمک به تامین زمین یا پرداخت تسهیلات محدود شده است، عنوان کرد: در قالب طرح مسکن ملی قرار است علاوه بر این دو گام، اقدامات دیگری برای حمایت از متقاضیان خرید خانه در این طرح صورت گیرد. در واقع علت ورود وزارت راه و شهرسازی به این طرح، این بود که دهک هایی که امکان دارد با کمکی، صاحب مسکن شوند این اتفاق برای آنها بیفتد.
به گفته وی اقدام نخست حمایتی دولت برای کاهش قیمت تمام شده واحدهای طرح مسکن ملی، واگذاری زمین به دو شیوه است.
وی در این باره توضیح داد: اراضی پیش بینی شده برای اجرای طرح مسکن ملی به دو شیوه واگذار خواهند شد. شیوه نخست واگذاری به شکل 99 ساله است. مطابق با آئین نامه دولت در صورتی که قیمت زمین از یک سوم قیمت ساخت کمتر باشد زمین به این شیوه به متقاضی واگذار می شود در غیر اینصورت به شیوه فروش اقساطی واگذار می شود. در شیوه دوم، مطابق با مصوبه هیات دولت، با هدف ایجاد یک ارزش افزوده برای متقاضی، در سال نخست قیمت کارشناسی زمین مشخص می شود و پس از یک دوره تنفس دوساله، اقساط قیمت زمین بدون دریافت هیچ کارمزدی در طول 8 سال از متقاضی دریافت خواهد شد.
معاون وزیر راه اقدام دیگر در راستای حمایت از متقاضیان مسکن ملی را پیش بینی تسهیلات بانکی دانست و افزود: این تسهیلات به ارزش 100 میلیون تومان با نرخ سود 18 ساله و دوره بازپرداخت 12 ساله تدارک دیده شده است.
محمودزاده گام سوم در راستای کاهش قیمت تمام شده واحدهای طرح مسکن ملی را ورود ویژه به حوزه تامین مصالح ساختمانی برای سازندگان شرکت کننده در این طرح عنوان کرد و گفت: از آنجاکه بخش عمده هزینه های ساخت وساز به مصالح ساختمانی به ویژه در حوزه تامین فولاد و سیمان باز می گردد برای جلوگیری از افزایش سهم این نوع مصالح در هزینه های ساخت وساز، مکاتبه ای با رئیس جمهوری انجام شده تا برای طرح اقدام ملی، این دو مورد از اقلام نهاده های ساختمانی خارج از بورس و بدون لحاظ تورم قیمتی به وزارت راه و شهرسازی تحویل شود تا با معرفی سازنده ها به تولیدکننده مصالح ساختمانی امکان اخذ این مصالح با قیمت های پایه تولید فراهم شود.
وی تاکید کرد: واگذاری بخش مهمی از نهاده های ساختمانی خارج از بازار سرمایه و با لحاظ قیمت پایه، می تواند کمک موثری در کاهش هزینه های ساخت وساز داشته باشد.
وی اقدام چهارم در حوزه تدابیر حمایتی دولت برای کاهش هزینه های ساخت وساز در این طرح را «کاهش هزینه های خدماتی» بیان کرد و ادامه داد: در این راستا مذاکراتی با شهرداری صورت گرفته تا تخفیف عوارض برای واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی بین 50 تا 100 درصد لحاظ شود. در حوزه خدمات نظام مهندسی، مالیات و بیمه نیز بنا شده است تا کمک های قابل ملاحظه ای برای سازندگان مشارکت کننده در این طرح لحاظ شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000