چاپ شماره شبا روی مسکن‌کارت

بانک مسکن از این پس شماره شبای حساب‌های مشتریان را در زمان صدور کارت بانکی روی کارت چاپ می‌کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، با توجه به کاربرد روزافزون شماره شبای حساب برای انجام تراکنش‌های مالی از طریق سامانه‌های پایا و ساتنا و به منظور جلوگیری از مراجعه حضوری مشتریان به شعب بانک در شرایط شیوع کرونا، بانک مسکن نسبت به «چاپ شماره شبای حساب روی کارت بانکی» اقدام کرده است.

در سال های اخیر شماره شبا به واسطه نیاز برای اعلام از سوی شهروندان برای دریافت سهام عدالت مورد توجه عموم قرار گرفت. اگرچه امکان دریافت شماره شبا از طریق الکترونیکی (مراجعه به پورتال بانک مسکن/ دستگاه خود پرداز و کیوسک بانک) بدون نیاز به مراجعه حضوری به شعب نیز میسر است اما بی اطلاعی برخی مشتریان آنها را به حضور در شعب برای استعلام شبای حساب خود وا می‌داشت.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر با توجه به اقبال عموم مردم به دریافت کد بورسی و حضور در بازار سرمایه نیاز به معرفی شماره شبای حساب بانکی به منظور پشتیبانی از تراکنش‌های بورسی، مشتریان را بیش از هر زمانی به اطلاع از شماره شبا نیازمند کرده است. از این رو بانک مسکن از این پس با درج شماره شبا روی کارت‌های بانکی، به سهولت این شماره را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد.

با توجه به آزادسازی سهام عدالت و با عنایت به اینکه صاحبان این سهام در صورتی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت معرفی کرده باشند، بدون نیاز به ثبت‌نام در سجام ظرف حدود یک ماه کد بورسی دریافت می‌کنند، یک گروه از متقاضیان شبا نیز از مشتریان سهام‌دار عدالت در بانک مسکن هستند.

جدای از این، شماره شبا کدی است که به واسطه آن می‌توان انتقال وجه با سقف‌های به مراتب بالاتر از سقف انتقال وجه کارتی را آن هم به شکل حواله مستقیم بین بانکی انجام داد.

هر ایرانی برای هر حساب بانکی خود می‌تواند یک شماره شبای مخصوص به آن حساب را دریافت کند. شبا برای انواع حساب‌های جاری، سپرده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

شماره شبا مزایای فراوانی را در اختیار مشتریان بانکی قرار می‌دهد. شبا تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد. بنابراین برای حواله‌هایی که از شبا در آن‌ها استفاده می‌شود، نیاز به دانستن، ذکر و کنترل هیچگونه اطلاعاتی نظیر نام بانک، نام یا کد شعبه، شماره حساب، نوع حساب و درگیری با کد‌های مختلف و گوناگون وجود ندارد.

شبا از یک کد 26 کاراکتری تشکیل می شود که دارای سه بخش اصلی می باشد که این بخش ها با یک فاصله از هم جدا شده‌اند. ابتدا دو حرف IR که به معنی کد کشور است.سپس دو رقم که کد کنترلی است و در آخر شماره پایه حساب بانکی به طول 22 رقم که شامل انواع حساب، کد بانک و ارقام کنترل کننده شبا هستند.

مطابق با دستور العمل بانک مرکزی بانک‌ها مکلف هستند شبای تمامی حساب‌های مشریان خود را محاسبه و در اختیار آن‌ها قرار دهند.

حواله ساتنا برای انتقال مبالغ بالای 15 میلیون تومان به حساب‌‌‌های مختلف درون و بیرون بانکی کاربرد دارد. دارندگان انواع حساب‌‌‌های جاری، پس‌‌‌انداز و مدت‌‌‌دار، می‌‌‌توانند برای انتقال وجه‌‌‌های با مبلغ بالا، به جای چک‌‌‌های بین بانکی با استفاده از شماره شبا از حواله ساتنا استفاده کنند. این نوع انتقال وجه کارمزدی ندارد اما اطلاع از شبای حساب مقصد برای تکمیل فرم مربوطه ضروری است.

حواله پایا نیز مانند ساتنا، برای انتقال وجه بین بانکی با استفاده از شماره شبا کاربرد دارد. مهمترین تفاوت ساتنا و پایا در مدت زمانی است که این انتقال طول می‌‌‌‌‌‌کشد. در سیستم ساتنا، فرآیند انتقال وجه، نیم ساعته انجام می‌‌‌‌‌‌گیرد ولی در سیستم پایا انجام کامل پرداختی و جابجایی وجه معمولا بین یک تا دو ساعت زمان می‌‌‌‌‌‌برد.

طبق اعلام بانک مرکزی، تسویه‌‌‌‌‌‌های پایا، دو بار در روز انجام می‌‌‌‌‌‌گیرد. با سامانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پایا، انتقال وجه از سپرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی شما در بانک به حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی متمرکز سایر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حداکثر تا ۲۴ ساعت و به حساب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیرمتمرکز دیگر بانک‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها حداکثر تا ۴۸ ساعت انجام می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در مقابل، انتقال وجه ساتنا تنها در ساعات اداری بانک‌‌‌‌‌‌‌ها صورت می‌‌‌‌‌‌‌گیرد و در صورتی که پس از ساعات اداری، درخواستی را ثبت کنید، به روز بعد موکول می‌‌‌‌‌‌‌شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000