مدیر بازنگری طرح جامع مسکن مطرح کرد:

ابعاد اثرگذاری سیاست های کنترلی در بازار اجاره

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۵/۲۰
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن ابعاد اثرگذاری دو سیاست کنترلی بازار مسکن در بخش اجاره را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با بیان اینکه انتخاب و میزان اثرگذاری هر سیاست برای مدیریت و کنترل یک بازار در شرایط اقتصادی مختلف، متفاوت خواهد بود، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: در حال حاضر اقتصاد کلان کشور در شرایط خاصی قرار گرفته و انتخاب سیاست های متداول که در یک دوره بلندمدت اثرگذاری آنها مشخص خواهد شد به طور طبیعی نمی تواند برای کنترل بازارها از جمله بازار مسکن، کارساز باشد.
وی ادامه داد: دو فاکتور کلی در مورد اقتصاد کلان کشور وجود دارد، از یک سو نرخ تورم عمومی کشور در یک روند صعودی قرار گرفته و از سوی دیگر افزایش سطح عمومی قیمت ها، خانوارها به ویژه مستاجران را در شرایط خاص اقتصادی قرار دادن است.
وی به دو سیاست انتخابی برای کنترل بازار مسکن در بخش اجاره اشاره و اظهار کرد: الگوی موفق تجربه شده در سایر کشور انتخاب سیاست های درازمدت همچون پرداخت رقم های کلان در قالب یارانه به مستاجران را پیشنهاد می دهد اما با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، انتخاب چنین سیاست هایی نمی تواند فعلا گره از این بازار بگشاید.
وی در مورد سیاست تعیین سقف مشخص برای افزایش نرخ اجاره بها عنوان کرد: اعلام اجرای سیاست تعیین سقف مشخص برای افزایش نرخ اجاره، در مقطع کنونی فعلی میتواند به صورت موقت و اندک تا حدودی از شدت فشار بر مستاجرین بکاهد.
وی شرط مهم در اجرای این سیاست را نیز تشریح کرد و گفت: در این میان یک نکته مهم برای اجرای دقیق این سیاست نیز وجود دارد. این سیاست در صورت وجود سیستم های کنترلی و اطلاعاتی دقیق در اختیار سیاستگذار می تواند به شکل واقعی اجرایی شود اما از آنجاکه راه های گریز زیادی برای عبور از خط قرمز تعیین شده برای مالکان وجود دارد بنابراین این سیاست فقط به لحاظ روانی آن هم در یک دوره زمانی کوتاه مدت می تواند جوابگو باشد.
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن همچنین به سیاست دیگر برای کنترل این بخش از بازار مسکن اشاره کرد و افزود: پرداخت تسهیلات کمک ودیعه از جمله سیاست هایی است که در برخی دیگر از کشورها برای کنترل نوسانات بازار اجاره مورد استفاده قرار می گیرد.
یزدانی در این خصوص توضیح داد: بسیاری از کشورها همچون آمریکا برای کاهش فشار بر مستاجران از سیاست کوپن کمک هزینه اجاره استفاده می کنند اما در خصوص این نوع سیاست هم نحوه اجرا بسیار مهم است.
وی در پایان گفت: در خصوص میزان اثرگذاری این وام در بازار اجاره، شکل اجرایی شدن آن است. این سیاست می تواند در کوتاه مدت به صورت محدود به بخشی از مستاجران کمک کند اما به دلیل تورم موجود در بخش مستغلات، نمی تواند نوسانات بخش اجاره را به طور ریشه ای حل کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000