هیبنا بررسی می کند

سیگنال های کاهشی در بازار ارز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۵/۱۹
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که نرخ دلار در شرایط کنونی بالاتر از حد تعادلی و واقعی آن است، وعده کاهش نرخ ارز داده است، وعده ای که احتمال دارد در هفته های آتی محقق شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از موضوعات مورد توجه این روزهای اقتصاد، آینده نرخ ارز است. با توجه به این که در ماه های اخیر، روند افزایشی در نرخ ارز حکفرما شده است، برخی معتقدند که در حال حاضر این نرخ به ثبات رسیده است و حتی امکان کاهش آن نیز وجود دارد. در دو هفته اخیر، نرخ ارز یک ثبات نسبی را تجربه کرده است و بازگشت ارزهای صادراتی در هفته های آتی، می تواند به این ثبات کمک کند.

رییس کل بانک مرکزی در یک گفت و گوی تلویزیونی، آخرین سیاست های بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز را تشریح کرد. او در ابتدا به تجربه مدیریت سال قبل پرداخت و گفت: در سال ۹۷ التهابات وحشتناکی در بازار ارز ایجاد شد که آن را مدیریت کردیم و شرایط خوبی را تا آبان ۹۸ داشتیم و ثبات خوبی را شاهد بودیم که در نتیجه آن تورم نزولی شد. اکنون نیز تیم بانک مرکزی همان تیم است و قادریم ثبات را به بازار بازگردانیم. رییس کل بانک مرکزی دو عامل حوادث آبان 98 و شیوع ویروس کرونا را عامل بی ثباتی نرخ ارز در انتهای سال گذشته اعلام کرد. به گفته او، شیوع ویروس کرونا باعث شد که سیستم تجاری و اقتصادی کشور به هم خورد چراکه تجار نتوانستند تجارت کنند و درآمد ارزی حاصل از صادرات کاهش یافت.

همتی تاکید کرد که در افزایش نرخ ارز در این اواخر همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند، مسائل سیاسی و امنیتی نیز دخالت داشت و دشمنان اهداف بالاتری داشتند اما ما تلاش کردیم تا بازار را کنترل کنیم و اقدامات جدی را در این زمینه شروع کرده‌ایم که نتیجه آن مشخص خواهد شد.

همتی با تاکید بر این موضوع که تنها تلاش های بانک مرکزی در این زمینه کافی نیست، گفت: بسیاری از بخش‌های دیگر مانند بخش تجاری، بخش مالی و قوه قضاییه باید کمک کنند که همکاری‌هایی نیز انجام شده است. رئیس شورای پول و اعتبار تصریح کرد: اقداماتی در حال انجام است که هر روز قیمت ارز وابسته به یکسری موارد نباشد؛ بر این اساس جلوی رانت‌ها، تخلفات و بی‌نظمی‌ها را گرفته‌ایم و با قدرت پیش می‌رویم. او با تاکید بر اینکه نرخ واقعی ارز رقمی بسیار پایین‌تر از قیمت فعلی آن در بازار است، گفت: نرخ دلار در اقتصاد ما تبدیل به شاخص مهمی شده اما این موضوع درست می‌شود و همه ابزارها را به کار می‌بریم تا این نرخ را تعدیل کنیم.

رییس کل بانک مرکزی در صحبت های خود به آمارهای افزایش عرضه اشاره کرد و گفت: طی همین ۱۰ روزی که مهلت داده بودیم ۲.۵ میلیارد دلار ارز وارد سامانه نیما شده و برای واردات از این طریق تامین ارز شده است که این کار حتماً به آرامش بازار کمک می‌کند و بخش زیادی از کالاهایی که در گمرک بود، ترخیص خواهد شد. ثبات در بازار ایجاد شده و هنگامی که وارد ثبات می‌شویم روند پایین آوردن نرخ ارز را آغاز می‌کنیم. اگر نرخ ارز پایین بیاید، قیمت کالاها نیز در میان مدت پایین خواهد آمد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000