هیبنا گزارش می دهد

روایت بازار از نقش تسهیلات در خریدهای تابستانی مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۱۱
فعالان بازار مسکن از نقش موثر تسهیلات خرید مسکن در خریدهای تابستانی واحدهای مسکونی خبر دادند.
پایگاه خبری بانک مسکن

تحقیقات میدانی خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا نشان می دهد در حالی که آمارهای رسمی از جابه جایی سهم برخی از مناطق از کل معاملات خرید مسکن شهر تهران در میانه تابستان خبر می دهد، فعالان بازار مسکن و واسطه های فروش واحدهای مسکونی یک علت مهم این جابه جایی را استفاده از تسهیلات خرید مسکن از سوی بخش قابل توجهی از خریداران مسکن در برخی از مناطق مصرفی تهران در خریدهای تابستانی آپارتمان می دانند.

بررسی ها نشان می دهد در ماه های اخیر در حالی همواره سه منطقه شهر تهران یعنی منطقه 5، منطقه 2 و منطقه 4 به ترتیب بیشترین سهم را در انجام معاملات خرید مسکن داشتند، اما در مردادماه یک تغییر اساسی در سهم این مناطق از کل معاملات مسکن شهر تهران قابل مشاهده است.

اگر چه همچنان منطقه 5 شهر تهران مانند ماه های قبل پرمعامله ترین و پرسهم ترین منطقه پایتخت به لحاظ حجم خرید وفروش مسکن است اما در این میان منطقه چهار شهر تهران و منطقه 10 به جایگاه دوم مناطق پرمعامله تهران رسیده اند و منطقه 2 شهر تهران که طی ماه های اخیر همواره دومین منطقه به لحاظ بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن در پایتخت معرفی می شود هم اکنون در جایگاه سوم در این رده بندی قرار گرفته است.

آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در مردادماه امسال که به تازگی از سوی بانک مرکزی منتشر شده است نشان می دهد منطقه 5 شهر تهران با سهم 15.1 درصدی همچنان پرمعامله ترین منطقه شهر تهران و پرسهم ترین منطقه به لحاظ تعداد معاملات خرید مسکن است.منطقه 4 شهر تهران در مردادماه-ماه میانی تابستان- با سهم 8.5 درصدی دومین منطقه پرمعامله شهر تهران محسوب می شود. در این میان منطقه 10 شهر تهران نیز با سهم 8.5 درصدی در کنار منطقه چهار به عنوان دومین منطقه پر معامله شهر تهران معرفی شده است.

نکته قابل توجه آن است که واسطه های بازار معاملات مسکن و فعالان بازار، مهمترین دلیل این موضوع را دسترسی و تمایل استفاده از تسهیلات خرید مسکن در میان متقاضیان خرید آپارتمان،به خصوص در منطقه 10 شهر تهران در میانه تابستان می دانند.

به گفته آن ها در مردادماه سهم قابل توجهی از خریدهای انجام شده دراین منطقه متکی به دریافت تسهیلات مسکن و با کمک این تسهیلات بوده است و همین موضوع باعث شده است در حالیکه اساسا در برخی از مناطق تقاضای موثر برای خرید مسکن کاهش یافته است در این منطقه همچنان متقاضیان با استفاده از تسهیلات خرید مسکن انگیزه ورود به بازار و خرید آپارتمان داشته باشند.

به گفته فعالان بازار مسکن در این منطقه، هنوز هم تسهیلات خرید مسکن برای خرید آپارتمان در این منطقه مصرفی نقشی موثر دارد و کمک خوبی برای خریداران به خصوص خانه اولی ها و متقاضیان خرید آپارتمان های کوچک متراژ و ریز متراژ محسوب می شود.

از سوی دیگر قرار گرفتن این منطقه در جایگاه دومین منطقه شهر تهران به لحاظ بیشترین سهم از معاملات خرید مسکن یک پیام مهم را هم به سرمایه گذاران ساختمانی و هم سازنده ها مخابره می کند. از آنجا که این منطقه کانون عرضه آپارتمان های ریزمتراژ و کوچک متراژ محسوب شده و بخش عمده ای از آپارتمان هایی که در بازار معاملات مسکن این منطقه وجود دارد در این گروه متراژی قرار دارند، تغییرات ایجاد شده نشان می دهد بازار روز به روز در حال پیشروی به سمت تقاضای خرید واحدهای مسکونی ریزمتراژ و کوچک متراژ است و لازم است سازنده ها این موضوع را در فعالیت های خود مدنظر قرار دهند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000