آخرین آمار تسهیلات کمک ودیعه مستاجران تشریح شد

انرژی مثبت بانک مرکزی به وام ودیعه

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۶/۱۹
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با تشریح سه روش پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن، گفت: پرداخت تسهیلات با این روش ها برای نخستین بار در کشور رخ داده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، پروانه اصلانی با بیان اینکه نوع و روش پرداخت تسهیلات در این برنامه برای اولین بار در کشور رخ داد که برای مستاجران بر اساس شرایطشان بسیار کمک کننده است.
وی با اشاره به طراحی سه مدل پرداخت تسهیلات مستاجران، گفت: در روش اول کسی که بخواهد تسهیلات را یکساله دریافت کند، کافیست یک دوازدهم سود تسهیلات را به صورت اقساط ماهانه بپردازد و در سررسید اصل تسهیلات را به بانک بازگرداند. این روش تسهیلات ودیعه مسکن را برای مستاجران در استطاعت کرده است، طوری که برای وام ۵۰ میلیونی، میزان اقساط ماهانه فقط ۵۴۰ هزار تومان است.
وی افزود: رقم اقساط در این مدل برای وامهای ۳۰ و ۱۵ میلیونی که در سایر شهرها به جز پایتخت پرداخت می شود نیز کاهش می یابد و در مورد تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی به ماهانه ۱۶۰ هزار تومان کاهش می یابد.
اصلانی درباره روش دوم توضیح داد: ممکن است مستاجر در سال اول امکان بازپرداخت اصل و سود را نداشته باشد، اما در پایان دوره یکساله مخیر به انتخاب است و می تواند تصمیم به بازپرداخت اصل و سود تسهیلات بگیرد. در این صورت مدت بازپرداخت ۶۰ ماهه برای تسهیلات ودیعه ۵۰ میلیونی که در پایتخت پرداخت می شود، در نظر گرفته شده است و در روش سوم نیز برای کسانی که وام ۳۰ میلیونی دریافت می کنند، تقسیط ۳۶ ماهه صورت می گیرد.
وی با اشاره به نرخ سود ۱۲ درصدی این تسهیلات، یادآور شد: همین حالا اگر فردی خارج از این طرح برای اخذ تسهیلات به بانک مراجعه کند، نه تنها باید نرخ سود ۱۸ درصدی را بپردازد، بلکه ناگزیر به معرفی تضامین متعدد به شعب است. بنابراین طرح تسهیلات ودیعه مستاجران می تواند بسیار راهگشا باشد و هر کس متناسب شرایط خود از بین روش های بازپرداخت، انتخاب بهینه داشته باشد.
به گزارش هیبنا، این تسهیلات برای اقشار مستاجر با درآمد پایین طراحی شده تا بخشی از افزایش هزینه رهن و اجاره در بازار مسکن را جبران و از پیامدهای اجتماعی ناشی از ناتوانی افراد در پرداخت اجاره پیشگیری کند.
بر اساس آخرین آمار با پیگیری بانک مرکزی پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن سرعت گرفته است، طوری که تاکنون بیش از ۲۳۰۰ پرونده در بانک های عامل به این منظور تشکیل شده و ۱۶۳۹ میلیون نفر از این تعداد تسهیلاتی به مبلغ مجموعا ۲۸۵.۲۵۰ میلیون ریال دریافت کرده اند.
در راستای اجرای مصوبه ستاد اقتصادی دولت و«ستاد ملی مقابله با کرونا»، بانک مرکزی هرگونه همکاری و هماهنگی لازم به منظور تسریع در اعطای تسهیلات بانکی به مستأجران (کمک ودیعه مسکن) را با «وزارت راه و شهرسازی» و بانک های عامل اعطای تسهیلات یاد شده در دستور کار خود قرار داده است.
براساس پیگیری های به عمل آمده توسط بانک مرکزی، علت تأخیر در پرداخت تسهیلات یاد شده مشکلات مربوط به سامانه «طرح اقدام ملی» و نحوه اتصال کاربران بانک های عامل به آن سامانه و همچنین نحوه معرفی متقاضیان به شعب بانک ها بوده است که پس از پیگیری موضوع توسط این بانک، «وزارت راه و شهرسازی» در هفته گذشته نسبت به برگزاری جلسه و رفع مشکلات بانک ها و تعیین نحوه معرفی متقاضیان به شعب بانک ها اقدام کرده است. براین اساس، در حال حاضرپرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن سرعت گرفته و تمام شعب بانک های عامل در سامانه طرح اقدام ملی برای انتخاب، در دسترس متقاضیان قرار گرفته است.
بانک مرکزی همچنین دستورالعمل مربوط به وثایق وام ودیعه را با هدف حمایت از مستاجران متقاضی این تسهیلات به بانک های مذکور ابلاغ کرده که متناسب با تشخیص بانک و سقف وام می تواند ترکیبی از مواردی اعم از گواهی کسر از حقوق، گواهی کسر از مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، سهام عدالت و یا اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به همراه یک ضامن یا بدون آن برای تسهیلات ۱۵ میلیونی باشد.
بر اساس اعلام محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، از زمان آغاز طرح تسهیلات ودیعه مسکن (۴ مرداد) تا روز گذشته، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با تطابق کدملی و شغلی به عنوان آمار واجدان شرایط برآورد شده اند که تاکنون از مجموع تقاضاهای بالقوه، ۴۱۸ هزار تقاضا در سامانه ودیعه مسکن ثبت نام کرده اند. همچنین با همکاری وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی، ۳۴۰ هزار متقاضی واجد شرایط از میان ثبت نام کنندگان تایید و ۷۰ هزار متقاضی نیز رد شده اند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000