کاهش زمان اعطای تسهیلات با تشکیل پرونده الکترونیک

ثبت درخواست الکترونیک تسهیلات خرید، ساخت و جعاله مسکن که توسط برخی شعب به مشتریان توصیه می‌شود، بازه زمانی اعطای تسهیلات را کوتاه‌تر می‌کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، بانک مسکن طیف متنوعی از خدمات بانکی را به مشتریان خود عرضه می‌کند اما یکی از مهم‌ترین سرفصل‌های خدماتی این بانک که دایره وسیعی از مشتریان این بانک را شامل می‌شود، خدمات تسهیلاتی است. به این ترتیب یکی از برنامه‌های مهم بانک مسکن برای تحقق طرح تحول دیجیتال، الکترونیکی شدن فرآیند درخواست تسهیلات بود که از سال گذشته در این بانک کلید خورد و از ابتدای امسال همزمان با الزاماتی که ستاد ملی مقابله با کرونا برای کاهش ترددهای غیرضروری به اماکن عمومی به خصوص بانک‌ها اعلام کرد، معرفی رسمی این خدمت الکترونیک، مورد استقبال مشتریان قرار گرفت.

فرآیند درخواست الکترونیک تسهیلات به این ترتیب است که متقاضی بدون مراجعه بدوی به شعبه، از طریق پورتال اینترنتی بانک مسکن نسبت به ثبت اطلاعات فردی و ملکی و نیز تصاویری از اسناد و مدارک مورد نیاز اقدام و شعبه مورد نظر خود برای دریافت تسهیلات را انتخاب می‌کند. پس از طی این مرحله مدارک توسط شعبه انتخابی بررسی و از طریق پیامک به فرد اطلاع‌رسانی می‌شود که به شعبه مراجعه و اصل مدارک را ارائه کند.

در ماه‌های اخیر برخی از شعب با عنایت به تسهیل فرآیند بررسی درخواست تسهیلات و مدارک مورد نیاز آن از طریق ثبت در سامانه درخواست الکترونیک تسهیلات بانک مسکن، به مشتریان توصیه می‌کنند قبل از مراجعه حضوری به شعبه، نسبت به ثبت درخواست در این سامانه و بارگذاری مدارک اقدام کنند. هرچند الزامی برای طی این فرآیند وجود ندارد، اما در عین حال با توجه به اینکه ثبت این اطلاعات قبل از مراجعه حضوری و بررسی‌های اولیه آن از سوی شعب می‌تواند فرآیند مذکور را تسهیل و زمان آن را کوتاه کند، شعب برای تسهیل فرآیند تشکیل پرونده و کاهش مراجعه حضوری مشتری به بانک از وی دعوت می‌کنند تشکیل پرونده را الکترونیکی دنبال کند.

دسترسی به منوی مربوطه در سایت بانک مسکن از طریق مراجعه به نشانی https://www.bank-maskan.ir و انتخاب منوی «خدمات الکترونیکی»، «سامانه های محاسبات و اطلاع رسانی»، «ثبت درخواست تسهیلات» میسر است. با انتخاب این گزینه فرد وارد سامانه درخواست الکترونیک تسهیلات بانک مسکن شده و نسبت به ثبت نام اولیه اقدام می‌کند.

در زمان دریافت انواع تسهیلات بانک مسکن، برای فرد متقاضی حساب نزد بانک افتتاح می‌شود اما هیچ اجباری وجود ندارد که مشتری از قبل دارای حساب مفتوح نزد این بانک باشد.

در این سامانه متقاضی تسهیلات باید نوع تقاضای تسهیلاتی خود را مشخص کند که شامل تسهیلات خرید، ساخت یا جعاله خواهد بود و محل پرداخت تسهیلات نیز باید از بین گزینه‌های موجود از قبیل اوراق گواهی حق تقدم، انواع حساب‌های پس‌انداز مسکن نظیر صندوق یکم و حساب پس‌انداز مسکن جوانان، مسکن مهر یا تسهیلات بدون سپرده انتخاب کند.

در ادامه این فرآیند متقاضی باید نسبت به ثبت اطلاعات بارگذاری مدارک و مستندات شامل اطلاعات هویتی، اطلاعات ملک، اطلاعات وثیقه و اطلاعات تسهیلات اقدام کرده و در نهایت اطلاعات وارد شده را بار دیگر بررسی و تایید نهایی کند. از جمله مدارک ملکی که باید ارائه شود شامل اطلاعات سند مالکیت ملک خریداری شده و بارگذاری تصاویر واضح و خوانا از سند مالکیت و کروکی ملک است.

در بخش اطلاعات وثیقه نیز ابتدا نوع وثیقه توسط متقاضی اعلام می‌شود که اگر همان ملک خریداری شده باشد، اطلاعات به طور خودکار ثبت خواهد شد. در این مرحله همچنین اطلاعات مربوط به ضامنین و سپرده متناسب با تسهیلات مورد درخواست وارد می‌شود.

در بخش اطلاعات تسهیلات نیز فرد موظف به انتخاب شعبه است؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشد که اگر قرار است تسهیلاتی به پشتوانه یکی از انواع حساب‌های پس‌انداز مسکن دریافت کند، باید همان شعبه‌ای که حساب را در آن افتتاح کرده، انتخاب کند و نمی‌تواند شعبه را تغییر دهد.

در نهایت از طریق درگاه الکترونیکی امن ارائه شده باید نسبت به پرداخت هزینه اولیه تشکیل پرونده از قبیل کارشناسی ملک و نظایر آن اقدام شود تا مشتری با دریافت پیامک از این سامانه، کد پیگیری دریافت کند و در روزهای بعد بتواند از طریق همین سامانه مراحل بررسی درخواست تسهیلات خود را نیز مشاهده کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000