پاشنه آشیل طرح های ساخت مسکن در دهه های اخیر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۷/۲۱
میرزایی اقتصاددان بخش مسکن معتقد است مهم ترین مانع بر سر اجرای طرح های خانه سازی دولتی طی سال های گذشته، محدودیت تامین مالی بوده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

حجت اله میرزایی اقتصاددان و صاحبنظر بخش مسکن با بیان اینکه پاشنه آشیل طرح های دولتی ساخت مسکن، روش های تامین مالی آنها بوده است، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: اولین مانع در حوزه تامین مالی این طرح ها نیز، سهم آورده ای که پیش از ساخت از متقاضیان در مرحله اول از خانوارهای کم درآمد اخذ می شود است. به طوریکه تعیین سهم آورده اولیه در طرح مسکن مهر و طرح جدید خانه سازی دولتی، عامل اصلی حذف دهک های اول تا چهارم بوده است.
وی در عین حال به اهمیت اجرای طرح های خانه سازی دولتی که به تملک مسکن خانوارهای کم درآمد می شود، اشاره کرد و افزود: اجرای طرح های ساخت مسکن که به تملک اقشار کم در آمد منجر می شود می تواند اثر روانی مثبتی در جامعه داشته باشد اما نکته مهم آن است که در کنار این طرح ها باید سایر طرح های مکمل همچون طرح مسکن استیجاری نیز دنبال شود.
وی با بیان اینکه تجربه‌ اجرای طرح هایی همچون مسکن پاک ( سیاست پس انداز، انبوه سازی و کوچک سازی) در گذشته موفق بوده است، تصریح کرد: استمرار چنین تجربه هایی در صورتی که نظام بانکی با محدودیت مواجه نباشد می تواند مفید و دارای مزیت های قابل توجهی برای بازار مسکن باشد.
وی ادامه داد: اگر در زمان اجرای طرح مسکن مهر به جای تمرکز بر اراضی خارج از شهر مسکن مهر از ظرفیت بافت فرسوده برای ساخت و ساز استفاده می شد می توانست نتایج قابل قبول تری را حاصل کند.
این اقتصاددان همچنین معتقد است طرح جدید ساخت مسکن علاوه بر تامین مسکن اقشار کم درآمد، مسیری برای نجات شهرهای جدید، برای رهایی از وضعیت خوابگاهی و تبدیل به یک شهر واقعی باشد.
میرزایی تاکید کرد: برای ساماندهی بازار مسکن به جای طراحی یک الگو، باید از چندین طرح مناسب برای اقشار درآمدی مختلف استفاده کرد. به این معنا که برای کسانی که شاغل هستند و می توانند از محل درآمدهای خود، قسط پرداخت کنند یا می توانند با پشتیبانی سازمان ها یا شرکت هایی که در آن استخدام هستند آورده اولیه یا منابع مناسب را برای بازپرداخت تامین کنند یا اقساط بعد از ساخت از محل کمک های آنها تامین کنند شرایط متفاوتی از افرادی که بیکار و فاقد مسکن هستند دارند یا درآمدهای آن ها تکاپوی اقساط را نمی دهد تعریف شود. همینطور در شهرهای کوچک و متوسط باید برنامه متفاوتی برنامه ریزی شود.
وی در پایان گفت: مدل صحیح برنامه ریزی برای ساماندهی بازار مسکن مدلی است که بتواند تمامی اقشار متقاضی مسکن را پوشش دهد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000