رییس اتحادیه املاک در گفتگو با هیبنا:

روند معاملات مسکن سرعت آرامی دارد/پیش بینی آینده بازار سخت است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۸/۰۳
رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه آمارها نشان می دهد که معاملات مسکن در هفت ماه گذشته نسبت به سال قبل کاهش ندارد گفت: روند افزایش نرخ دلار، مسکن را با رکود تورمی مواجه می کند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، این روزها با اتمام فصل نقل و انتقالات، معمولا بازار مسکن خود را در یک حالت سکون از لحاظ معاملات مسکن قرار می دهد. در فصل پاییز به نظر می رسد در سایر بازارهای موازی دچار یک جهش قیمتی نشوند بازار مسکن نیز روزهای آرامی را سپری خواهد کرد.
اما روند رو به رشد نرخ دلار که چند هفته ای است در بازار آزاد ارز ادامه دارد به نظر می رسد بازار مسکن را و نهاده های تولید را با یک سناریوی جدیدی مواجه کند.
اگر چه اغلب سازندگان مسکن ماه هاست که عنوان می کنند رشد قیمت انواع مصالح ساختمانی، قیمت تمام شده مسکن را افزایش خواهد داد اما بازار مسکن هنوز به رشد قیمت مصالح ساختمانی آن طور که به نرخ دلار واکنش نشان می دهد واکنش نشان نخواهد داد.
با آغاز فصل پاییز و اتمام فصل نقل و انتقالات به نظر می رسد میزان معاملات مسکن کاهش یابد، اما آمارهایی که از سامانه املاک و مستغلات خارج شده نشان می دهد که هنوز هم با توجه به رشد غیر قابل تصور مسکن، میزان معاملات مسکن در هفت ماه امسال نسبت به سال گذشته صعودی بوده است.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار هیبنا، در پاسخ به این پرسش که آیا روند معاملات مسکن در هفت ماه گذشته کاهشی بوده است؟ گفت: بر خلاف تصور روند معاملات مسکن روند آرامی را در هفت ماه گذشته طی کرده است.
وی با اشاره به اینکه هنوز مسکن جایگاه خود برای حفظ سرمایه را حفظ کرده و هنوز از مسکن استقبال می شود خاطر نشان کرد: طبق آمارهای سامانه املاک و مستغلات در هفت ماه گذشته (تا 26 مهر ماه) کل قراردادهای منعقد شده در شهر تهران به 192 هزار و 852 مورد بوده است.
خسروی ادامه داد: از اول فروردین ماه سال 98 تا 26 مهر ماه 98 در شهر تهران 147 هزار و 499 مورد قرارداد منعقد شده که 47 هزار و 294 مورد مبایعه نامه و 99 هزار و 300 مورد اجاره نامه بوده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه این آمار مقایسه ای به خوبی نشان خواهد داد وضعیت معاملات مسکن بهتر از 7 ماه سال گذشته است ادامه داد: از اول فروردین ماه 99 تا 26 مهر ماه جاری تعداد کل قراردادهای شهر تهران 192 هزار و 852 مورد بوده است که 77 هزار و 854 مورد مربوط به مبایعه نامه و 114 هزار و 42 مورد قراداد اجاره بوده است.
خسروی در پاسخ به این پرسش که با توجه به رشد نرخ دلار و برخی نهاده های تولید مسکن آیا قیمت مسکن باز هم می تواند افزایشی باشد؟ گفت: با روند صعودی نرخ دلار پیش بینی قیمت مسکن هم دشوار خواهد شد . در حالیکه قدرت خرید متقاضیان مسکن همین الان هم بسیار پایین است.
وی افزود: کاهش قیمت ها دستوری نمی تواند انجام شود بنابراین رکود تورمی بهترین مثالی خواهد بود که می توان برای بازار و قیمت مسکن پیش بینی کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000