عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

مشاهده اثرات مثبت قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از چند ماه آینده

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۸/۰۳
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اثرات مثبت قانون جدید اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه از چند ماه آینده و ابتدای سال جدید مشاهده خواهد شد گفت: جدیت مجلس و دولت در اجرا و شناسایی واحدهای مسکونی خالی از سکنه این قانون را با موفقیت همراه خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، رونمایی از سامانه املاک و اسکان در ماه های گذشته از سوی وزارت راه و شهرسازی نشان داد که دولت و این وزارتخانه، همراستا با سیاست های مجلس در خصوص اجرا و شناسایی واحدهای خالی از سکنه تلاش دارد تا با اجرای این قانون تا حد امکان از التهاب بازار مسکن با ورود این واحدهای مسکونی بکاهد.
بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در کشور ۲.۵ میلیون خانه خالی از سکنه وجود داشت. در استان تهران نیز ۳ میلیون و ۸۹۰ هزار واحد مسکونی وجود دارد که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی معادل ۱۴ درصد از این تعداد خالی از سکنه است. البته با توجه به رکود ساخت و ساز باید تعدادی از واحدهای خالی از سکنه دارای سکنه شده باشند اما آمارهای جدید نشان می دهد که
با این حال کارشناسان بر این باور هستند که آمار خانه های خالی تهران بیش از دو برابر استاندارد جهانی است و باید با اجرای قوانین بازدارنده و مالیاتی این عدد کمتر شود.
موجودی مسکن کل ایران نیز در سال ۱۳۹۰ حدود ۲۱ میلیون و ۶۶۳ هزار واحد بوده که با ۱۷ درصد رشد به ۲۵ میلیون و ۴۱۲ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ رسیده است. در مقابل، آمار خانه‌های خالی از یک‌ میلیون و ۶۶۳ هزار واحد در سال ۱۳۹۰ به ۲ میلیون و ۵۸۷ هزار واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته و حدود ۵۵ درصد رشد کرده است. مقایسه این دو آمار به خوبی اتلاف سرمایه ساختمانی عمدتا در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ را آشکار می‌کند و نشان می‌دهد بخش زیادی از ساخت‌وسازها در این فاصله غیرمصرفی، لوکس و متراژ بزرگ بوده که با جنس خانوارها (با ابعاد کوچک‌تر از یک دهه قبل) سازگار نبوده است.
حال به نظر می رسد اجرای هر چه سریعتر قانون اخذ مالیات بر خانه های خالی از سکنه که هفته هاست با ارسال پیامک به مالکان مسکن آنها را به ثبت مالکیت در سامانه املاک ترغیب کرده است می تواند گام محکم و خوشایندی در ورود خانه های خالی و کاهش تعداد این واحدهای مسکونی بردارد.
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که از چه زمانی می توان آثار مثبت اجرای خانه های خالی از سکنه را در بازار مسکن دید گفت: قطعا با توجه به شروع ارسال پیامک به مالکان واحدهای مسکونی بیش از دو واحد از سوی سامانه املاک و اسکان را باید به فال نیک گرفت و آنرا یک قدم رو به جلو دانست.
وی با اشاره به اینکه اگر می خواهیم آثار مثبت قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه برای کاهش تعداد آمار این واحدهای مسکونی و کاهش التهاب بازار مسکن را شاهد باشیم باید کمی منتظر ماند اظهار داشت: اثرات ساماندهی خانه های خالی از سکنه در یک ماه یا دو ماه به صورت کامل نمی تواند قابل رویت باشد، بنابراین اگر می خواهیم آثار آنرا ببینیم باید چند ماه صبر کرد. یعنی حداکثر تا پایان سال و ماه های ابتدای سال می تواند زمان مناسبی برای دیدن اثر مثبت این قانون باشد.
نماینده مردم اهواز در پاسخ به این پرسش که در برخی آمارهایی که مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی اعلام می کنند تعداد خاننه های خالی از سکنه ۲.۷ میلیون واحد مسکونی است و این آمار نشان می دهد که همواره تعداد این واحدها رو به رشد بوده است؟ گفت: در بحث اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه در کشور در ابتدای مسیر قرار داریم و باید مدتی سپری کرد تا این برنامه و این قانون به خوبی اجرایی شود. اما اینکه این سامانه به تنهایی بتواند به کمک شناسایی خانه های خالی از سکنه بیاید شاید چندان درست نباشد.
وی افزود: قطعا وقتی بازار مسکن با اجرای مصوبه جدید مجلس و قانونی شدن اخذ مالیات مطمئن شود که دولت و دستگاه های اجرایی برای اخذ مالیات از خانه های خالی مصمم هستند، هم کاهش التهاب را تجربه خواهد کرد و هم اینکه آمار تعداد واحدهای مسکونی خالی کمتر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار هیبنا، به نظر می رسد که اثرات مثبت قانون اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه را باید در سال آینده و در زمان فصل نقل و انتقالات به خوبی مشاهده کرد. چرا که قطعا این قانون در کنار سایر برنامه های تنظیمی می تواند التهاب را از بازار مسکن بکاهد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000