تصویر نقدینگی در ابتدای پاییز

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۸/۱۰
بررسی ها نشان می دهد که تا هفته سوم مهرماه رقم نقدینگی به ۲۹۱۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به انتهای سال گذشته رشد ۱۶ درصدی را ثبت کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا آمارهای نقدینگی و پایه پولی تا هفته سوم مهرماه به روز شد. براساس گزارش رئیس کل بانک مرکزی، رشد نقدینگی از ابتدای سال تا پایان هفته سوم مهرماه 16 درصد بوده است. بنابراین با توجه به اینکه رقم نقدینگی در انتهای سال قبل 2472 هزار میلیارد تومان بوده است، می توان عنوان کرد که رشد سالانه نقدینگی حدودا به 35.3 درصد رسیده است. براساس گزارش ها این رقم در شهریورماه 34.3 درصد بوده است که این نشان می دهد در ابتدای پاییز به رشد نقدینگی افزوده شده است. سیاستگذار پولی امیدوار است که با افزایش نسبت سپرده قانونی در بانک ها از رشد نقدینگی در ماه های آینده کاسته شود. از نگاه کارشناسان یکی از دلایل نوسانات در بازار دارایی عدم تناسب رشد نقدینگی با رشد اقتصادی کشور است. در نتیجه سیاستگذار می تواند با بهره گیری از ابزاری نظیر نرخ سود بانکی یا سپرده قانونی رشد نقدینگی را متناسب با هدف گذاری تورمی تنظیم کند. در حال حاضر رشد نقدینگی بالای 30 درصد گزارش می شود این در حالی است که هدف گذاری تورمی تا پایان سال 22 درصد عنوان شده است.

دیگر آماری که رییس کل بانک مرکزی به آن اشاره کرد، رشد پایه پولی از ابتدای سال جاری تا پایان هفته سوم مهرماه بوده است. براساس گزارش بانک مرکزی رشد پایه پولی در مدت مذکور 9.5 درصد بوده است. محاسبات نشان می دهد رقم پایه پولی در هفته سوم مهرماه به رقم 386 هزار میلیارد تومان رسیده که به نسبت مهرماه سال گذشته رشد 31.1 درصدی را ثبت کرده است. روند رشد نقطه به نقطه پایه پولی کشور از ابتدای سال نشان می دهد در فروردین ماه به رقم 37.8 درصد رسیده و پس از آن در اردیبهشت ماه با کمی کاهش 36.2 درصد شده است.اما مجددا در خرداد ماه با افزایش مواجه شده و رشد 39.7 درصدی را ثبت کرده است.

این رقم بالاترین رشد نقطه ای پایه پولی از فروردین 90 بوده است. اما از خرداد ماه به بعد تقریبا روند رشد نقطه به نقطه پایه پولی کاهشی شد. در تیر99 این رقم به 38.2 درصد رسید و بعد در مرداد ماه با کاهش قابل توجه 11.5 واحد درصدی به 26.7 درصد رسید. این کاهش در شهریور ماه نیز ادامه داشت و رشد پایه پولی در شهریور ماه به نسبت مدت مشابه سال گذشته 25.9 درصد بوده است. اما در مهرماه رشد نقطه به نقطه حدود 31.1 درصد شده است. با افزایش پایه پولی یا پول پرقدرت و همچنین بالا بودن ضریب فزاینده نقدینگی نمی توان امیدوار بود که در ماه های آینده رشد نقدینگی کاهش قابل توجهی داشته باشد. در نتیجه باید با سیاست های مناسب رشد پایه پولی را در سطح مناسبی کنترل کرد. در غیر اینصورت اثر تورمی این افزایش به وضوح در ماه های آتی لمس خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000