بررسی آمارهای بانک مرکزی در زمان شیوع کرونا نشان می دهد

تغییرات تراکنش ها به نفع خدمات اینترنتی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۸/۱۹
بررسی ها از آمارهای بانک مرکزی نشان می دهد که با توجه به شیوع کرونا در کشور، بهره گیری از خرید های اینترنتی در یک سال اخیرافزایش یافته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، کرونا در ایران و جهان سبک زندگی را تغییر داده است. در حالی که پیش از این استفاده از اسکناس و مسکوک در خریدهای روزانه امری بدیهی به حساب می آمد، اما در حال حاضر حجم استفاده از اسکناس و مسکوک در خریدها کاهش یافته است. این موضوع به این دلیل است که بسیاری استفاده از اسکناس را یکی از عوامل اصلی انتقال آلودگی ویروس کرونا می دانند. از سوی دیگر، در شرایط کنونی بسیاری خرید های اینترنتی را جایگزین خریدهای حضوری می کنند. بنابراین تغییرات نه تنها در بخش های روزمره زندگی انسان تاثیر گذاشت بلکه اقتصاد جهان را نیز با تحولات عظیمی همراه کرد، تجارت را محدود و توجه به کسب‌وکارهای نوین را افزایش داد، البته این ویروس با وجود اینکه برخی از مشاغل را به ورطه نابودی کشاند، جان تازه ای در برخی فعالیت ها دمید.

بر اساس گزارش‌های جهانی با شیوع ویروس کرونا حجم خرده‌فروشی در بسیاری از کشورها کاهش یافته و در عین حال حجم تجارت الکترونیکی روند روبه رو به رشدی را تجربه کرده است و ایران نیز از تاثیرپذیری کرونا بر اقتصاد خود مستثنی نبود و شیوع این ویروس توانست موجبات رشد تجارت الکترونیک را در کشور فراهم کند تا متقاضیان بدون نیاز به حضور فیزیکی در مراکز خرید، اقدام به تهیه محصولات مورد نیاز خود کنند.

تجارت الکترونیک طی سال های اخیر در ایران رشد شتابانی را تجربه کرد و در پی آن با افزایش استفاده از اینترنت و فضای مجازی، مشاغل آنلاین راه خود را به اقتصاد کشور باز کردند، پس از شیوع این بیماری و افزایش هر روزه بیماران و مرگ و میر ناشی از کرونا، کسب و کارهای اینترنتی به طور چشمگیر و فزاینده ای مورد توجه قرار گرفتند.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در مهرماه سال‌جاری مبلغ تراکنش‌های خرید اینترنتی به نسبت مهرماه سال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است. از نظر تعداد تراکنش‌های خرید از پایانه‌های اینترنتی نیز در مدت مشابه حدود ۱۲ درصد افزایش ثبت شده است. از سوی دیگر، آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد اسکناس و مسکوک در دست مردم در مدت شش ماه نخست سال‌جاری حدود ۲ درصد کاهش داشته است. در نتیجه می‌توان گفت اگرچه در کشور ما همچنان استفاده از دستگاه‌های پوز برای خرید کالا کاربرد بیشتری دارد، اما به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا در این مدت یکی از عوامل استفاده بیشتر از خرید‌های اینترنتی و عدم استفاده از پول کاغذی بوده است. این موضوع می تواند برای بانک ها نیز یک علامت باشد و در نتیجه بانک ها نیز خدمات خود را به سمت استفاده از خدمات غیرحضوری خواهند کرد. از سوی دیگر، خدمات اینترنتی به شکل های گوناگون و متنوع، به طور کل وضعیت را برای کاهش اسکناس و مسکوک از خریدهای روزانه فرآهم آورد. در این شرایط اعطای تسهیلات به شکل غیرحضوری، بسیاری از چالش های بانکی را برای حضور در شعبات بانکی حل خواهد کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000