هیبنا گزارش می دهد

مسیر بازار برای خانه اولی ها هموار می شود؟

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۰۸
سمت و سوی بازارهای اقتصادی و همچنین بازار مسکن در آبان ماه به دنبال انتشار آمار رسمی از تحولات بازار معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران در این ماه یک سوال مهم را ایجاد کرده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

تحولات اخیر بازار معاملات مسکن منجر به طرح این سوال شده است که آیا شرایط خرید مسکن برای خانه اولی ها در ماه های بعد هموار می شود و از میزان دشواری های موجود در مسیر خانه دار شدن آن ها کاسته می شود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، به دنبال ثبت بازدهی منفی در بازار معاملات سهام و همچنین کاهش نرخ ارز و سکه در آبان ماه بنا بر اعلام آمارهای رسمی سرعت رشد قیمت مسکن در این ماه در مقایسه با ماه قبل –مهرماه – نیز به یک پنجم کاهش یافت.

روز گذشته بانک مرکزی در گزارشی اعلام کرد تورم ماهانه مسکن که در مهرماه 10 درصد بود در آبان ماه به 2 درصد کاهش یافت و این موضوع نشان دهنده کاهش محسوس سرعت رشد قیمت مسکن تنها به فاصله یک ماه، در میانه پاییز است.

آمارها در حالی از کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در آبان ماه خبر می دهند که از سوی دیگر حجم معاملات خرید واحدهای مسکونی در این ماه با افت شدید در مقایسه با ماه قبل همراه شده است. در واقع نه تنها سرعت رشد قیمت مسکن در این ماه در مقایسه با ماه قبل حدود یک چهارم شده است بلکه تعداد معاملات واحدهای مسکونی نیز در این بازه زمانی تقریبا نصف شده است. در شرایطی که در مهرماه بیش از 8 هزار معامله خرید مسکن در شهر تهران به ثبت رسید در آبان ماه این تعداد به 4 هزار و 500 فقره قرارداد خرید مسکن از سوی متقاضیان کاهش یافت.

کارشناسان مسکن در این باره معتقدند تحولات اخیر بازار معاملات مسکن که به دنبال تحولات سایر بازارها در نتیجه برخی تغییرات غیراقتصادی ایجاد شده است نشان دهنده آغاز یک دوره رکود سنگین در بازار معاملات مسکن است.

از آنجا که تا پیش از این عمده معاملات خرید واحدهای مسکونی از سوی گروه های سرمایه دار در بازار مسکن انجام می شد که به دنبال مقصدی ایمن برای سرمایه گذاری بودند هم اکنون پیش بینی رکود در بازار مسکن منجر به افت شدید تعداد سرمایه داران متقاضی ورود به بازار ملک شده است و از این رو حجم معاملات خرید مسکن در آبان ماه بنا بر اعلام گزارش رسمی بانک مرکزی در شهر تهران به یک دوم ماه قبل کاهش یافته است.

از سوی دیگر قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در آبان ماه در حالی از مرز 27 میلیون تومان عبور کرده و به 27 میلیون و100 هزار تومان رسید که کماکان این سطح قیمتی با قدرت خرید فعلی خانه اولی ها فاصله بسیار زیادی دارد.

هم اکنون تعدادی از خانه اولی های که به امید دریافت تسهیلات مختص خانه اولی ها در صندوق پس انداز مسکن یکم ثبت نام کرده بودند به دلیل جهش پی در پی قیمت مسکن موفق به خرید مسکن و استفاده از تسهیلات خود نشده اند. کارشناسان پیش بینی می کنند در صورت عدم بروز اتفاق غیرمنتظره غیراقتصادی و ادامه رکود معاملاتی در بازار ملک آن هم در شرایطی که تعداد عرضه کنندگان در بازار روز به روز در حال افزایش است احتمال کاهش قیمت مسکن و تسهیل شرایط برای خرید مسکن از سوی خانه اولی ها در میان مدت و بلند مدت وجود دارد. به خصوص آنکه با افزایش عرضه واحدهای مسکونی، به تعداد فایل های فروش واحدهای مسکونی با سطح قیمتی ارزان تر در بازه های متراژی کوچک تر نیز افزوده می شود.این واحدها انتخاب مناسبی برای خانه اولی ها محسوب می شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000