معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تشریح کرد

زمان اجرایی شدن قانون جدید چک

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۰۹/۱۱
معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اعلام کرد که از ۲۲ آذر ماه سال جاری، قانون جدید چک های بانکی اجرایی خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، معاون اداره نظام‌های پرداخت بانک‌مرکزی در گفت‌وگویی تلویزیونی اهمیت اجرایی شدن این قانون را تشریح کرد. آمنه نادعلی‌زاده با بیان اینکه از ۲۲ آذر ماه این قانون اجرایی خواهد شد، گفت: قانون اصلاحات قانون صدور چک، صادر‌کننده این ابزار را به تکمیل عملیات صدور چک با ثبت در سامانه صیاد ملزم می‌کند. به گفته او، بر اساس قانون جدید فرد صادر‌کننده چک با تهیه فیزیک چک و مرقوم کردن مبلغ و سایر اطلاعات روی برگه، چکی را به نفع فردی صادر می‌کند. نادعلی زاده تاکید کرد: از بیست‌ و دوم ماه جاری، صادر‌کننده چک باید برای تکمیل فرآیند صدور، به سامانه صیاد مراجعه کند و دقیقا همان مطالبی را که روی چک درج کرده بود، درسامانه صیاد ثبت کند.
به گفته این مقام مسوول، بانک‌مرکزی برای تسهیل این شرایط، از اپلیکیشن‌ها استفاده کرده است. اپلیکیشن‌ها موجودیت‌هایی در سند نظام پرداخت کشور هستند که مردم به استفاده از آنها عادت کردند. درحال‌حاضر افراد زیادی با مفاهیمی مانند پرداخت قبض، انتقال وجه و... از طریق اپلیکیشن‌ها آشنا هستند. بانک‌ مرکزی از طریق اپلیکیشن‌ها دسترسی مردم را به سامانه صیاد باز کرده است. بخش‌هایی با عنوان «مدیریت چک‌ها» یا «ثبت چک صیادی» در این اپلیکیشن‌ها قرار خواهد گرفت که مورد استفاده مشتریان شبکه بانکی کشور قرار می‌گیرد. زمانی که این اپلیکیشن‌ها رونمایی رسمی شوند، تبلیغات ویژه خود را خواهند داشت و به اطلاع هموطنان خواهد رسید که چگونه می‌توانند چکشان را از طریق اپلیکیشن ثبت کنند. بنابراین دارندگان دسته‌چک با مراجعه به بانک مربوطه خود می‌توانند از نحوه چگونگی دسترسی به سامانه صیاد مطلع شوند. پس از ۲۲ آذر ماه سال‌جاری، بانک‌ها بر اساس مصوبات جدید قانون چک، با استفاده از درگاه‌های نوین مانند اینترنت‌بانک یا همراه‌بانک، اختیارات زیادی را در اختیار مشتریان خود قرار خواهند داد.
معاون بانک‌مرکزی پس از بیان وظایف صادر‌کننده چک، به ذکر وظایف دارندگان چک پرداخت: دارنده چک هم قاعدتا یکسری وظایف دارد. فرد به‌عنوان دارنده چک باید بتواند استعلام بگیرد و ثبت شدن چک خود را در سامانه صیاد بررسی کند. دارنده چک نیز مشابه صادرکننده چک می‌تواند به شعب بانک خود مراجعه کند و از طریق درگاه‌های نوین بانکی یا از طریق اپلیکیشن‌های موبایل به سامانه صیاد دسترسی داشته باشد. این دسترسی‌ها برای این است که فرد بتواند استعلام بگیرد و اگر اطلاعاتی در سامانه ثبت شد، با اطلاعات فیزیک چک تطابق داشته باشد، دارنده‌ چک می‌تواند مراتب تایید خودش را در سامانه صیاد اعلام کند. زمانی که صادر‌کننده‌ چک چک برگشتی داشته باشد، سامانه اجازه ثبت چک مجدد را نخواهد داد. این اقدام یکی از اقدامات پیشینی است که مد نظر قانون‌گذار بوده است.
نادعلی‌زاده با اشاره به فرآیند اعتبارسنجی مشتری‌های شبکه بانکی در قانون جدید گفت: براساس این قانون به هر یک از اشخاص دارنده چک، سقف اعتبار مشخص تخصیص داده می‌شود و افراد نمی‌توانند متجاوز از آن سقف اعتبار چک صادر کنند. این موضوع مستلزم ایجاد روال‌های اعتبارسنجی چک است که درحال‌حاضر بانک‌مرکزی درحال تمهید این روال‌ها است. مطابق قانون، بانک‌مرکزی ایجاد روال‌های اعتبارسنجی را دنبال می‌کند؛ اما باید توجه شود که اجرای زودهنگام و غیرکارشناسی این طرح می‌تواند منجر به مشکل شود. این موضوع به‌رغم حسن‌های زیادی که دارد، می‌تواند به نوعی مشکلات عدیده‌ای ایجاد کند و بنابراین بانک ‌مرکزی ترجیح می‌دهد که با مطالعه بیشتری وارد این فاز شود و ان‌شاءالله به زودی با رتبه‌بندی مشتریان شبکه بانکی در زمان تخصیص چک مواجه خواهیم بود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000