عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با هیبنا:

ساخت تدریجی و خرید تدریجی مسکن ۲ گام تامین مسکن کم درآمدها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۱۸
پیگیری بحث ریت ها باعث خواهد شد افراد متناسب با سطح پس انداز خود در حوزه مسکن و مستغلات سرمایه گذاری کنند .
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، محمدآیینی عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در گفتگو با خبرنگار هیبنا عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه ریت ها می توانند به محرومیت اقشار کم درآمد از حضور در بازار املاک و مستغلات پایان دهند گفت: ریت ها باعث خواهند شد افراد متناسب با سطح پس انداز خود در حوزه مسکن و مستغلات سرمایه گذاری کنند و به محرومیت اقشار کم درآمد از حضور در بازار املاک و مستغلات پایان دهند.

وی افزود: این امر به عدالت اجتماعی نزدیک تر است و مانع از این خواهد شد که صرفا افرادی با دارایی های درشت در بازار املاک و مستغلات حضور داشته باشند لذا ساختار ریت ها میتواند گامی در راستای مردمی سازی اقتصاد و عدالت اجتماعی باشد.

*فراهم کردن امکان ساخت تدریجی و خرید تدریجی مسکن دو گام بزرگ در ارتقای استطاعت تأمین مسکن گروه های کم درآمد

آیینی با تاکید بر اینکه فراهم کردن امکان ساخت تدریجی و خرید تدریجی مسکن دو گام بزرگ در ارتقای استطاعت تأمین مسکن گروه های کم درآمد است اظهار داشت: با توجه به آمار و اعداد و ارقام در حوزه مسکن شاهد این رویداد هستیم که قدرت خرید مسکن مردم شاهد کاهش قابل توجه بوده و قیمت مسکن نیز به صورت فزاینده ای افزایش پیدا کرده است.

عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: از طرفی شاهد این موضوع هستیم که تورم بخش مسکن همواره از تورم عمومی جلوتر بوده است و این منجر شده افرادی که توانایی مشارکت در حوزه مسکن را ندارند با کاهش شدیدی در ثروت و قدرت خرید خود مواجه شوند.

وی با بیان اینکه به طور متوسط نزدیک به 31 درصد مردم در کشور و در تهران نزدیک به 44 درصد مردم مستاجر هستند گفت: ما باید به سمت مسکن در استطاعت حرکت کنیم. منظور از مسکن در استطاعت دسترسی به مسکن شایسته است. لذا باید متناسب با نیاز و توان هر خانوار ایرانی فضایی را فراهم کنیم که هر خانوار بتواند مسکن خودش را داشته باشد و هدف مسکن در استطاعت فراهم سازی سرپناه ارزان برای طبقه کم درآمد جامعه است که توان پرداخت آن را دارد و توسط دولت یا سازمان های غیرانتفاعی ساخته می شود.

آیینی با اشاره به شاخص های سنجش استطاعت در مسکن ادامه داد: این شاخص میزان درصد اختصاص درآمد ماهانه یک شخص برای امر مسکن می باشد. مسکن زمانی دست یافتنی تلقی میشود که : برای اجاره آن بیش از 25 درصد درآمد و یا برای باز پرداخت اقساط وام بیش از 30 درصد درآمد ناخالص شخص هزینه نشود.

وی تاکید کرد: اختصاص دادن بخشی از اراضی شهری به صورت رایگان یا با اجاره های 99 ساله و لحاظ کردن توان مالی گروههای کم درآمد در تعیین حداقل تفکیک و سطح اشغال و تراکم با تسهیل شرایط مجتمع سازی می تواند یکی از راهکارهای مناسب ترمیم استطاعت تامین مسکن گروه های کم درآمد باشد.

وی به برگزاری اولین وبینار آشنایی با شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات با عنوان ریت ها، سپرتورمی مسکن کم درآمد ها که 16 آذر ماه برگزار شد اشاره کرد و گفت دومین نشست وبینار روز یکشنبه 23 آذر ماه برگزار خواهد شد که جزئیات مربوط در سایت دنیای مالی به آدرس www.donyayemali.com اطلاع رسانی میشود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000