یک کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد

روش نوین برای تامین مسکن کم درآمدها

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۱۸
یک کارشناس بازار سرمایه روش حل مشکل مسکن کم درآمدها به واسطه راه اندازی و استفاده از یک ابزار نوین تامین مالی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، محمد جلیلی، کارشناس مالی و صاحبنظر بازار سرمایه یکی از راهکاری کلیدی برای تامین مسکن کم درآمدها را استفاده از یک تجربه موفق در حوزه تامین مالی مسکن از مسیر بازار سرمایه اعلام کرد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از سال 1960 در آمریکا صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذاری زمین و مستغلات که در اصطلاح به آن ها «ریت» گفته می شود به عنوان یک ابزار نوین تامین مالی برای تامین مالی مسکن کم درآمدها به کار گرفته شد، خاطرنشان کرد: بعد از آمریکا در کشورهای بسیار دیگری از جمله انگلستان، کانادا و ... از این روش تامین مالی برای مقاصد مختلف از جمله کمک به خانه دار شدن گروه های کم درآمد استفاده شد و در سال های قبل تاکنون نیز در بسیاری دیگر از کشورهای دنیا ریت ها بعنوان روش تامین مالی و سرمایه گذاری در امر مسکن تشکیل شده اند و یا در حال شکل گیری هستند.
وی با بیان اینکه تشکیل صندوق ها یا شرکت های سرمایه گذاری املاک و مستغلات یکی از تجاربی است که می تواند با سه کارکرد و مزیت عمده زمینه تامین مسکن گروه های کم درآمد را فراهم کند، خاطرنشان کرد: اولین کارکرد ریت ها جمع آوری سرمایه های خرد در اختیار مردم در قالب فروش یونیت های سرمایه ای است. این اقدام موجب می شود هر فردی با هر سطح درآمدی بتواند به بازار مسکن و سرمایه گذاری در این عرضه ورود کند و به دلیل سازوکار خاص ریت ها نقدینگی خود را که به دلیل عدم کفایت قابلیت تبدیل به واحد مسکونی در ابتدا ندارد، در برابر تورم ملکی محافظت کند. در واقع ارزش دارایی های فرد به هر میزان که باشد متناسب با تورم ملکی رشد خواهد کرد.
جلیلی در خصوص سازوکار ریت ها گفت: ریت ها در واقع دارایی ها را به اوراق بهادار تبدیل می کنند و در قالب یونیت های سرمایه ای از طریق بازار سرمایه به متقاضیان واگذار می کنند. در واقع ریت ها شرکت هایی هستند که ارزش یک ملک یا یک ساختمان را تبدیل به یونیت یا اوراق بهادار کرده، آن را به بازار سرمایه عرضه می کنند و یونیت داران در سود واصل سرمایه ناشی از خرید یونیت متناسب با تورم ملکی و افزایش ارزش ملک سهیم خواهند شد. بنابراین گروه های کم درآمد که قدرت خرید آن ها کفاف خرید یک واحد مسکونی آماده را نمی دهد می توانند با سرمایه گذاری در ریت ها، نقدینگی اندک خود را در برابر تورم ملکی حفظ کنند و با دریافت سود و اضافه کردن پس اندازهای خود در سال های آتی صاحب مسکن شوند.
وی همچنین یکی دیگر از کارکردهای ریت را جذب سرمایه های خرد در بازار مسکن به منظور هدایت سرمایه ها به مسیر بازار سرمایه و کاهش تقاضای سفته بازی و سرمایه ای در بازار ملک به جهت ایجاد جذابیت در بازار ملک در دوره های خاص اعلام کرد و افزود: همچنین می توان به توسعه بازار سرمایه به عنوان سومین مزیت ریت ها اشاره کرد.
جلیلی تاکید کرد: مهمترین اثر ریت ها برای بازار مسکن پوشش تورم ملکی و محافظت دارایی های اندک گروه های کم درآمد در برابر تورم ملکی است که می تواند زمینه توانمندشدن آن ها برای ورود به بازار مسکن در سال های بعد را فراهم کند. در واقع این روش می تواند به عنوان یک شیوه نوین برای تامین مسکن در استطاعت از سوی دولت به کار گرفته شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000