در یک نشست تخصصی برای تامین مسکن کم درآمدها تشریح شد

عرضه مسکن در استطاعت با نسخه بورسی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۲۴
در یک نشست تخصصی که با موضوع تامین مسکن کم درآمدها از مسیر بازار سرمایه برگزار شد، نسخه بورسی عرضه مسکن در استطاعت تشریح شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در این نشست تخصصی که با عنوان «نقش ریت ها در تامین مالی مسکن در استطاعت» ازسوی گروه پیشگامان دنیای مالی وابسته به دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع)، برگزار شد سه تن از کارشناسان برجسته حوزه مسکن و بازار سرمایه به بررسی تجربه های موفق دنیا در راه اندازی شرکت های سرمایه گذاری املاک و مستغلات موسوم به ریت ها به عنوان یک تجربه موفق برای تامین مسکن در استطاعت در ایران پراختند.

در این نشست که بعد از ظهر روز یکشنبه با حضور محمد آیینی، کارشناس مسکن و عضو هیأت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران، علی سعیدی، کارشناس اقتصادی و بازارهای مالی و همچنین محمد جلیلی کارشناس بازار سرمایه برگزار شد تجربه سه کشور موفق دنیا در حوزه تامین مالی مسکن کم درآمدها از مسیر شرکت های سرمایه گذاری املاک و مستغلات ( ریت ها) مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.

به گزارش هیبنا و بر مبنای تعاریف کارشناسی، ریت ها کاربرد تبدیل کردن دارایی ها به اوراق بهادار را دارند و از این رو هر فرد با هر توان مالی می تواند با خرید یونیت های سرمایه ای ریت ها به حوزه سرمایه گذاری مسکن وارد شده و سرمایه خود را در برابر تورم مسکن حذف کند. چرا که ریت های مسکونی به دنبال تبدیل ارزش ساختمان های مسکونی به یونیت های سرمایه ای و عرضه آن ها به متقاضیان از طریق بازار سرمایه تشکیل می شوند و یونیت داران نه تنها به واسطه این سرمایه گذاری مشمول دریافت سود می شوند بلکه به واسطه رشد قیمت ساختمان در طول زمان، ارزش سرمایه آن ها متناسب با تورم ملکی افزایش یافته و در نتیجه ریت ها در حکم سپر تورمی مسکن عمل می کنند. با استفاده از این روش افراد کم درآمد می توانند سرمایه ها و پس اندازهای اندک خود را وارد بازار سرمایه کرده و از مزیت های دریافت سود و افزایش اصل سرمایه به واسطه تورم ملکی برخوردار شوند و با افزایش آن در طول زمان نسبت به ورود به بازار مسکن و خرید آپارتمان اقدام کنند.

در این نشست اعلام شد: اگر چه فلسفه اصلی شکل گیری ریت ها که از سال 1960 میلادی در آمریکا به وجود آمدند جذب سرمایه های خرد و متوسط سرمایه گذاران در حوزه املاک بوده است اما هم اکنون ریت ها به عنوان یکی از ابزارهای نوین تامین مالی برای مسکن کم درآمدها کاربرد دارد و نمونه های موفق دنیا در این باره نشان می دهد می توان از این روش تامین مالی برای مسکن در استطاعت گروه های کم درآمد در ایران نیز بهره مند شد.

مطابق با آنچه در این نشست مطرح شد هم اکنون در کشور آمریکا 200 ریت فعال وجود دارد که یکی از آن ها به صورت فعال و با هویت ملی در حوزه تامین مسکن کم درآمدها فعالیت می کند و به طور کلی 21 درصد از این ریت ها در بخش مسکن فعال هستند. ماموریت این ریت ها کمک به تامین مسکن در استطاعت برای متقاضیان مسکن است.

یافته های کارشناسان که در این نشست مطرح شد نشان می دهد هر چند ممکن است در ابتدا چنین به نظر بیاید که ریت ها برای سرمایه گذارانی که تنها به قصد کسب منفعت اقتصادی به بازار سرمایه وارد می شوند چندان توجیه اقتصادی ندارد اما تجربه های موفق دنیا از جمله تجربه کشور آمریکا نشان می دهد علاوه بر تامین منافع عمومی یعنی کمک به تامین مالی مسکن در استطاعت و تحقق اهداف اجتماعی در این زمینه، ریت های مسکن توجیه اقتصادی مطلوبی نیز برای سرمایه گذاران داشته اند وسرمایه گذاران می توانند با ورود به ریت ها و استفاده از مزیت های آن به منفعت اقتصادی نیز برسند.

براساس تاکید کارشناسان لازم است زمینه های تشکیل ریت ها در ایران به منظور تامین مالی مسکن در استطاعت به ویژه برای متقاضیان کم درآمد ایجاد شود. در ادامه کارشناسان با اشاره به تجربه کشور کانادا در راه اندازی ریت ها اعلام کردند: سه سازمان مستقل در کشور کانادا برای تاسیس ریت های مسکن در استطاعت فعال هستند که یکی از آن ها نسبت به دو سازمان دیگر فعال تر هستند.در این کشور در قالب راه اندازی ریت ها هدف خرید املاک اجاره ای نیازمند بازسازی و مدیریت اجاره داری حرفه ای آن هاست. در انگستان هم با فاصله کمی از راه اندازی ریت ها در سال 2012، ریت های فعال در حوزه تامین مسکن در استطاعت و مسکن اجتماعی در سال 2013 ایجاد شد.

در این نشست همچنین با اشاره به تجارب تامین مالی مسکن با استفاده از ابزارها و نهادهای بازار سرمایه اعلام شد: صندوق های زمین وساختمان و صندوق های سرمایه گذاری املاک و مستغلات در صورتی که در کنار هم و به صورت همزمان به صورت اصولی و درست مورد توجه قرار گرفته، تاسیس شوند وفعالیت کنند می توانند تعادل مناسبی بین عرضه و تقاضای واحدهای مسکونی در استطاعت ایجاد کنند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000