مدیر بازنگری طرح جامع مسکن تشریح کرد

دلایل آهسته شدن شتاب رشد قیمت ها در بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۲۴
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن دلایل کند شدن شتاب رشد قیمت در بازار مسکن را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

فردین یزدانی مدیر بازنگری طرح جامع مسکن با بیان اینکه در سال جاری فاکتورهای بیرونی بیشترین تاثیرگذاری بر روند بازار مسکن را داشته، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: بررسی ها حاکی از آن است که در چندماه اخیر به ویژه از پایان تابستان سال جاری، متقاضیان سرمایه ای به دلیل شرایط سایر بازارهای دارایی، حضور پررنگی در بازار مسکن داشتند. به طوریکه با خروج بخش عمده و قابل توجه متقاضیان مصرفی از این بازار ناشی از رشد شدید قیمتها و کاهش شدید قدرت خرید، آنچه محدود معاملات ماهانه بازار خرید و فروش املاک را رقم میزد حضور گروه دیگری از متقاضیان یعنی متقاضیان سرمایه لی در این بازار بود که همچنان به رشد قیمتها امید داشتند.
وی ادامه داد: اما از نیمه فصل پائیز به نظر میرسد گروه زیادی از متقاضیان سرمایه ای نیز همچون گروه نخست از متقاضیان ناگزیر به کوچ از این بازار شدند.
به گفته وی نکته مهم در مورد زمان حضور متقاضیان سرمایه ای در بازار مسکن آن است که این گروه تقاضای خود را بر بستر پیش بینی افزایش قیمت و وجود سطح حداقلی از تقاضای مصرفی در بازار شکل میدهند. بنابراین زمانی که تقاضای مصرفی تقریبا از بازار حذف می شود؛ انتظار کاهش شدید تقاضای سرمایه ای در بازار دور از ذهن نیست.
وی با تاکید بر آنکه طی سال جاری بازار مسکن با هر دو وجه از این تحول سروکار داشت، اظهار کرد: به طوریکه از یک سوافزایش سرسام آور قیمت مسکن در شهرهای بزرگ به ویژه پایتخت ناشی از افزایش قیمت زمین، مصالح ساختمانی و ... تقریبا تقاضای مصرفی را از بازار حذف کرد و از سوی دیگر با مشخص شدن نتایج انتخابات امریکا در آبان ماه، اندک تغییری در چشم انداز بازارها از جمله بازار مسکن رخ داد.
یزدانی در عین حال تصریح مرد: به نظر می رسد نتیجه این انتخابات فعلا انتظارات افزایش قیمت را تا حدودی کنترل می کند. تحت تاثیر همین دو عامل حجم زیادی از تقاضای سرمایه ای از بازار مسکن خارج شدند و معاملات به سطح معناداری کاهش پیدا کرد.
مدیر بازنگری طرح جامع مسکن همچنین به روند رشد قیمت در آبان ماه اشاره کرد و افزود: البته در این میان یک نکته جالب و قابل توجه نیز وجود دارد که آن رشد قیمت به رغم وجود رکود معاملاتی در بازار مسکن طی ماه گذشته است. این موضوع در بازار ساخت وساز نیز صادق است. به طوریکه به دلیل کاهش تقاضا برای ساخت وساز و آغاز پروژه های جدیدی ساختمانی، تقاضا برای خرید مصالح ساختمانی نیز چندان با رشد مواجه نبوده است. در نتیجه با از بین انتظارات تورمی، آهنگ رشد قیمت در بازار مسکن کند شده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000