دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

انتشار ماهانه قیمت مسکن از سوی وزارت راه مفید خواهد بود

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۳۰
دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن در طی این سالها افزایش یافته و مخاطرات زیادی برای بخش خصوصی خواهد داشت.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، فعالان و کارشناسان بازار مسکن معتقد هستند که تصمیم وزارت راه و شهرسازی برای انتشار ماهانه قیمت مسکن به کمک بخش خصوصی و سازندگان مسکن خواهد آمد. اکثر فعالان بازار مسکن به خصوص انبوه سازان بر این باور هستند که عدم اطمینان از آینده بخش مسکن و نبود چشم انداز مناسب در این بخش موجب خواهد شد تا روند نزولی سرمایه گذاری در بخش مسکن ادامه پیدا کند.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی ، صنعت ساختمان در بسیاری از کشورها از جمله ایران نقشی انکارناپذیر در تولید فرصت‌های سرمایه گذاری و تولید ثروت و ارزش افزوده در اقتصاد دارد. با توجه به ارتباط تنگاتنگ ساخت و ساز با بخش‌های بالادست و پایین دست خود مانند فلزات اساسی و کانی‌های غیرفلزی و خدمات املاک و مستغلات، می‌توان به اهمیت جایگاه این صنعت در اقتصاد کشور پی برد.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که رشد ارزش افزوده، تخصیص بودجه‌ی عمرانی و حضور موثر بخش خصوصی در صنعت ساختمان می‌تواند بر روند چرخه‌ی اقتصادی کشور تاثیر داشته باشد. امروزه در کشورهای در حال توسعه بیش از سی و پنج درصد فرصت‌های شغلی به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در حوزه صنعت ساختمان قرار گرفته است.

بر همین اساس فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با هیبنا با اشاره به اینکه رونق بخش مسکن می تواند به اقتصاد کلان کشور کمک کند می گوید: نبود اطلاعات دقیق و آمار باعث شده تا بخش مسکن همواره در سیاستگذاری ها در مضیقه باشد. حال انتشار ماهانه قیمت مسکن یکی از همین اقدامات مناسب است که می تواند به بخش ساخت و ساز کمک کند.

*اقدام وزارت راه و شهرسازی در انتشار ماهانه قیمت مسکن سیاست درستی خواهد بود

وی افزود: اقدام وزارت راه و شهرسازی در انتشار ماهانه قیمت مسکن سیاست درستی خواهد بود اما کار سختی است که باید به مرور داده ها و دیتاهای دقیق را به بخش مسکن تزریق کرد. قطعا وقتی دیتاهای درستی به بخش مسکن تزریق شود آنالیز صحیحی از آینده بازار مسکن می تواند به سازندگان مسکن این پیام را بدهد که چگونه و با چه روش هایی ورود کنند.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور تاکید کرد: وقتی از شرایط کنونی و آینده بازار مسکن اطلاعات داشته باشیم دیگر شاهد جهش و سونامی قیمت مسکن نخواهیم شد اما در طی این سال ها نبود یک نظم در بازار مسکن و ایجاد تلاطم، قیمت مسکن را همواره با جهش مواجه کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که دلیل کاهش سرمایه گذاری در بخش مسکن چیست؟ گفت: دلایل متعددی در کاهش سرمایه گذاری بخش مسکن وجود دارد اما بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در بخش مسکن و لحظه ای شدن افزایش قیمت نهاده های تولید نوعی ترس در میان سرمایه گذاران و سازندگان بخش مسکن ایجاد کرده است.

پورحاجت ادامه داد: سرمایه معمولا در جایی ورود می کند که بازدهی آن بالا و سریع باشد. اما اگر دقت کنیم متوجه خواهیم شد که این روند باعث شده تا 30 درصد سازندگان مسکن از گردونه خارج شوند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000