نمای سرمایه گذاری در بخش مسکن در عصر کرونا

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۳۰
روند سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ساختمان طی نیمه نخست سال جاری بررسی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

این بررسی حاکی از آن است: در نیمه نخست سال جاری سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان مناطق شهری به قیمت جاری ۷۴.۳ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد کرد.
به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، اگر از این رقم تورم زدایی شود نرخ رشد ارزش افزوده ساختمان به قیمت ثابت سال ۹۰ ، بازهم دورقمی است.
گزارش بانک مرکزی نشان می دهد بر این پایه ارزش سرمایه گذاری بخش خصوصی، ۱۰.۱ درصد افزایش یافته است.

علامت دوم از سرمایه گذاری بخش مسکن
در آمارهای رسمی یکی از عناصر موثر در رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص است. این سرفصل متشکل از دو بخش ساختمان و ماشین آلات است. گزارش بانک مرکزی نشان می دهد باوجود آنکه تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات به علت کاهش واردات کالاهای سرمایه ای، منفی بوده است اما بخش ساختمان توانسته تشکیل سرمایه خود را بالای مرز صفر نگه دارد.

رشد مسکن در دوران کرونا
بعد از همه گیری کرونا و اعمال محدودیت های اجتماعی بسیاری از بخش ها با محدودیت در کسب و کار روبه رو شدند یکی از بخش هایی که پیش بینی می شد از همه گیری تاثیر بگیرد بخش ساختمان است. در آمارهای حساب های ملی که به تازگی منتشر شده است در فصل اول سال جاری تولید در بخش ساختمان معادل ۲۲۷ میلیارد تومان بیش از فصل مشابه سال قبل بوده است. فاصله سرمایه گذاری در فصل دوم نسبت به مدت مشابه سال قبل هم صعودی بوده و به بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
در مجموع بخش ساختمان در فصل بهار و تابستان سال جاری نسبت به دوره مشابه قبل، به ترتیب ۳.۹ و ۴.۳ درصد رشد کرده است.
باتوجه به اینکه بخش ساختمان از دو زیر بخش سرمایه گذاری خصوصی و دولتی تشکیل شده است، در مجموع نشان می دهد: در هر دو بخش روند سرمایه گذاری نسبت به دوره مشابه مثبت شده است ارزش سرمایه گذاری در بخش ساختمان بدون بخش دولتی ۱۰ درصد و با درنظر گرفتن بخش دولتی این ارزش تا ۴.۱ درصد تعدیل می شود که نشانگر آن است که شتاب رشد سرمایه گذاری در بخش خصوصی بالاتر بوده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000