پایگاه خبری بانک مسکن گزارش می دهد؛

رشد فقط ۳ برابری اعتبارات عمرانی در دهه ۹۰

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۰۹/۳۰
در حالی که هزینه‌های دولت در طول دهه ۹۰ چندین برابر شده، اما اعتبارات عمرانی از سال ۹۰ تا کنون فقط ۳ برابر شده است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، در آستانه بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در مجلس، طبق سنوات مختلف واکاوی بودجه در بخش‌های مختلف از سوی نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی نیز آغاز شده است.
یکی از بخش‌هایی که همیشه مورد توجه نمایندگان مجلس در اد‌وار مختلف قرار می گیرد، میزان اعتبارات عمرانی پیش بینی شده در لایحه بودجه است.
بودجه های عمرانی از این جهت مورد اهمیت قرار دارد که حجم پروژه های نیمه تمام در کشور طبق اعلام مسئولان حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. پروژه هایی که قطعا با اعتبارات عمرانی یکسال به سرانجام نمی رسند، ضمن اینکه طولانی شدن این پروژه ها نیز حتی می تواند هزینه تکمیل آنها را افزایش دهد.
بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش‌های مجلس، حدود ۶ هزار طرح ملی و ۸۷ هزار طرح استانی نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که حداقل به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری برای تکمیل و بهره‌برداری نیاز دارد.
در این بین برآوردهای برخی نمایندگان اقتصادی مجلس شورای اسلامی نشان می دهد، اعتبارات عمرانی در طول دهه ۹۰ کمترین رشد را نسبت به سایر هزینه های دولت داشته است.
به گفته احسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، بودجه عمرانی کشور از سال ۹۰ تاکنون فقط ۳ برابر رشد داشته است که کمترین رشد نسبت به سایر هزینه های دولتی بوده است.
نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین معتقد است: در حالی که در دهه ۹۰ درآمدهای دولت ها ۵ برابر افزایش یافته اما هزینه ها با افزایش ۷ برابری مواجه بوده است.
بررسی اعتبارات عمرانی لایحه بودجه ۱۴۰۰ نشان می دهد، بودجه عمرانی کشور برای سال آینده ١٠۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که از رشد ۲۷ درصد نسبت به اعتبارات عمرانی قانون بودجه ۹۹ حکایت دارد.
در عین حال محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اعتبارات حوزه عمرانی دچار مشکلات بسیاری بوده و اعتبارات جواب نیاز کنونی این بخش را نمی دهد، گفت: اعتبارات ۱۰۴ هزار میلیارد تومانی عمرانی به نسبت تورم و افزایش هزینه ها، روند بودجه ریزی کاهشی بوده است.
با این حال، به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، بر اساس میزان تورم، اعتبارات حوزه عمران در لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید از ۱۰۴ هزار میلیارد تومان به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یابد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000