گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن منتشر شد

کاهش ۴۳ درصدی معاملات مسکن در تهران

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۰۸
بانک مرکزی اعلام کرد، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در معاملات ماه آذر به ۲۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید که یک درصد در مقایسه با ماه قبل از آن یعنی آبان ۹۹ کاهش از خود نشان می­دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، تحولات ماه گذشته بازار معاملات آپارتمان شهر تهران به صورت افت سنگین معاملات خرید و فروش و همچنین کاهش خفیف قیمت مسکن بوده است.

ماه گذشته در تهران 2 هزار و 555 واحد مسکونی خرید و فروش شد. این حجم معاملات در مقایسه با ماه مشابه سال 98 افت بیش از 73 درصدی پیدا کرده است. آذر ماه پارسال در تهران نزدیک به 4500 واحد مسکونی معامله شد.

براساس این گزارش، نفس بازار معاملات واحد مسکونی به دلیل رشدهای تند قیمتی در یکسال گذشته، به شماره افتاده است. این وضعیت را می توان در تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده در مناطق مختلف تهران رهگیری کرد.

در ماه آذر در 11 منطقه تهران کمتر از 100 واحد مسکونی فروخته شد. این در حالی است که در شرایط طبیعی در هر منطقه از شهر تهران با توجه به جمعیت ساکن و تعداد واحد مسکونی، باید حداقل 500 معامله خرید و فروش آپارتمان در هر ماه صورت بگیرد.

کارشناسان اقتصادی معتقدند تا زمانی که حباب مسکن از بین نرود این رکود معاملاتی ادامه خواهد شد.

در ماه ­های اخیر رکود معاملات مسکن سنگین تر از سال گذشته گزارش شده است.

اطلاعات بانک مرکزی همچنین نشان می دهد، متوسط قیمت مسکن در منطقه 18 که ارزانترین منطقه است در آذر ماه به 10 میلیون و 800 هزار تومان رسید که حدود 10 درصد کاهش از خود نشان می دهد.

همچنین در منطقه 12 تهران یعنی در محدوده بازار متوسط قیمت به مترمربعی 15 میلیون و 400 هزار تومان کاهش پیدا کرده است. میزان کاهش قیمت در این منطقه 8 درصد گزارش شده است.

به گزارش هیبنا، 39 درصد از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی نوساز و حداکثر 5 سال ساخت اختصاص داشته است. بانک مرکزی سهم این واحدها در معاملات مسکن سال گذشته را 43 درصد اعلام کرده است که اکنون کاهش سهم آن نشانه واکنش منفی خریداران به رشد قیمت بیشتر واحدهای مسکونی نوساز است.

تولیدکنندگان مسکن در تهران در یکسال گذشته به دلیل مواجهه با تورم مصالح ساختمانی و تورم زمین قیمت واحدهای نوساز را بیشتر از سایر مالکان واحدهای فروشی افزایش دادند. ماه گذشته در شهر تهران درست 1000 واحد مسکونی نوساز فروش رفت. اما تعداد واحدهای مسکونی با عمر بنای 6 تا 10 سال که در معاملات آذر ماه فروخته شد 530 واحد و تعداد واحدهای 11 تا 20 سال ساخت که میانسال به حساب می آیند نیز نزدیک به 700 واحد مسکونی اعلام شده است.

بانک مرکزی میانگین قیمت مسکن در 9 ماهه اول امسال در تهران را مترمربعی 22 میلیون و 260 هزار تومان گزارش کرده است که در مقایسه با متوسط قیمت 9 ماه اول سال گذشته رشد 74 درصدی پیدا کرده است.

همچنین در فاصله ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه در مجموع 70 هزار و 500 واحد مسکونی در تهران معامله شد که نسبت به مدت مشابه در سال 98 این حجم معاملات رشد 43 درصدی از خود نشان می دهد.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در آذرماه 99 حاکی از آن است که واحدهای مسکونی در دامنه قیمتی با حدود طبقاتی مشخص " 14 تا 16 " میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم 9.7 درصد، بیشترین سهم از تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص داده­اند و

دامنه­ های قیمتی " 18 تا 20 " و " 12 تا 14 " میلیون تومان نیز به ترتیب با سهم ­های 6.6 و 6.3 درصد در رتبه ­های بعدی قرار گرفته ­اند. در این ماه، توزیع حجم معاملات به گونه ­ای بوده است که 59.7 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران معامله شدند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000