مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد

دلیل تاخیر ثبت چک ها در صیاد

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۰/۰۸
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی، جلوگیری از کاهش تجمعات و اجرای محدودیت ها را دلیل تاخیر ثبت چک ها در سامانه صیاد عنوان کرد، اما از سال ۱۴۰۰ این سیاست نیز اجرایی خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در هفته های اخیر موضوع قانون اصلاح چک مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. درصورتی که قرار بود که شرایط اجرایی شدن قانون چک در آذر ماه اجرایی شود، اما به دلیل کاهش مراجعات برخی از اقدامات آن با تاخیر روبرو شده است. در این خصوص مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی توضیحاتی را درباره این موضوع ارائه کرده است. داود محمد بیگی درباره اجرای مفاد قانون جدید چک توضیح داد: درباره اجرای تمام مفاد قانون چک زیرساخت‌های لازم از سوی بانک مرکزی و نظام بانکی آماده شده است. طبق تبصره ۱ ماده ۲۱ مکرر که بانک‌ها و موسسات اعتباری مکلف شدند تا به هنگام پردازش و کارسازی چک اطلاعات را در سامانه صیاد کنترل و سپس کارسازی کنند. اما در جهت کاهش میزان مراجعات مردم به شعب بانک‌ها این اقدام با تاخیر روبر شده است

وی با تاکید بر اینکه این تصمیم ستاد کرونا در جهت کاهش فشار بر دوش بانک‌ها و عدم افزایش مراجعات بود،گفت: سایر مفاد قانون کماکان پابرجا است، اما این بخش از قانون که بانک‌ها ملزم هستند تا پس از کنترل اطلاعات در سامانه صیاد نسبت به کارسازی چک اقدام کند، تا اطلاع ثانوی از عهده بانک ها برداشته شد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که این چک‌ها را در سامانه صیاد ثبت کنند، زیرا تا پایان سال ثبت چک‌ها در سامانه صیاد اختیاری است، اما از سال ۱۴۰۰ ثبت چک در این سامانه اجباری خواهد بود و سایر مفاد قانون نیز آماده اجرا است. به گفته او، در مورد این بخش از قانون به دلیل کاهش حجم مراجعات مردم و همراهی با پروتکل‌های بهداشتی و همچنین آموزش به مردم برای استفاده از اپلیکشین‌ها و ... در این مدت، این فرصت چندماهه در اختیار مردم قرار داده شده تا از سال آینده نیز این بخش هم اجباری و الزام باشد.

محمد بیگی تاکید کرد: بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای که از ۲۰ آذر برای بانک‌ها صادر کرد به همه بانک‌ها تکلیف کرد که چک‌های جدید را از بیستم دی ماه سال ۹۹ در اختیار مشتریان قرار دهند. ویژگی چک‌های جدید این است که تاریخ اعتباری سه ساله دارند و بنابراین ،براین اساس مشتری‌ها می‌توانند چک‌های جدید را از چک‌های قدیمی تمیز دهند.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی تصریح کرد: این چک‌ها می‌توانند در سامانه صیاد ثبت شوند، اما چک‌های قدیمی که الان در اختیار مردم هستند نیازی به ثبت در سامانه ندارند و مردم می‌توانند این چک‌ها را تبادل کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در مورد چک‌های جدید بانک مرکزی برنامه زمان‌بندی مشخصی را برای ثبت این چک‌ها در سامانه تدارک دیده است، گفت: مردم می‌توانند این چک‌ها را در این سیستم ثبت کنند تا از ویژگی‌های ثبت چک در این سامانه بهره‌مند شوند. اما بدون ثبت این چک‌ها در سامانه صیاد در ماه‌های پایانی سال برای جلوگیری از مشکلات کسب‌وکار بانک‌ها کماکان کارسازی این چک‌ها را انجام می‌دهند.

بیگی در ادامه در خصوص حذف امکان صدور چک در وجه حامل تصریح کرد: از زمانی که چک‌های جدید در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، عملا دیگر امکان صدور چک در وجه حامل وجود ندارد. بنابراین وقتی چک صادر می‌شود چک باید به نام شخص دریافت‌کننده باشد و شماره ملی او را حتما باید صادرکننده چک بر روی چک قید کند. همچنین دریافت‌کننده چک هم اگر می‌خواهد چک را به فرد دیگری انتقال دهد باید در پشت چک نام دریافت‌کننده جدید و مشخصات او را ذکر کند، بنابراین عملا دیگر چک حامل نداریم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000