تقویت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های عمرانی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۰۹
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به بررسی لایحه مشارکت عمومی خصوصی در نشست اخیر این کمیسیون اظهار داشت: بر اساس این لایحه به دولت اجازه داده می شود که بخش خصوص در زمینه اجرای پروژه‌ها عمرانی وارد عمل شوند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، یکی از مهمترین دغدغه های نظام بودجه ریزی کشور تعیین تکلیف پروژه های عمرانی در ادوار مختلف بوده است. همین موضوع باعث می شود هر ساله در بودجه های سنواتی یکی از سرفصل‌هایی که در زمان ارائه لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس مورد توجه قرار گیرد، اعتبارات مربوط به پروژه های عمرانی است.

بر اساس برآوردهایی که بعضا اعلام می شود، در حال حاضر در کشور حدود 600 هزار میلیارد تومان پروژه ناتمام عمرانی وجود دارد. پروژه هایی که علاوه بر افزایش هزینه های تکمیل متناسب با تورم، تاخیر آنها نیز می تواند بار مالی برای دولت داشته باشد و به هزینه تمام شده آنها بی افزاید.

اما کمبود بودجه در کنار حجم قابل توجه پروژه های عمرانی طی سال های گذشته نیز باعث شده تا اجرای این پروژه ها به کندی پیش رود. با این حال دولت در لایحه بودجه 1400، اعتباری حدود 104 هزار میلیارد تومان را برای حوزه عمرانی در نظر گرفته که این میزان اعتبار در مقایسه با بودجه سال 99 افزایش 37 هزار میلیارد تومانی را نشان می دهد.

در این شرایط بخش خصوصی می تواند با مشارکت دولت در زمینه اجرای پروژه های عمرانی ناتمام وارد شود. موضوعی که نمایندگان مجلس نیز بارها به آن اشاره کردند تا در این قالب بتوان بخشی از این پروژه ها را تکمیل کرد.

در همین زمینه سیدالبرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات انجام شده برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی در پروژه های عمرانی گفت: این موضوع در نشست 24 آذرماه کمیسیون عمران مجلس مورد بررسی قرار گرفت و اتفاقا دستور کار جلسه نیز بررسی لایحه مشارکت عمومی-خصوصی بود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس افزود: در این نشست 5 ماده اول لایحه مذکور شامل تعریف لایحه مشارکت عمومی- خصوصی و نحوه مشارکت بخش‌های خصوصی و دولتی در اجرای پروژه‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه قرار است در نشست امروز کمیسیون عمران نیز ادامه مواد لایحه مشارکت عمومی-خصوصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: لایحه مشارکت عمومی- خصوصی در دوره دهم مجلس شورای اسلامی نیز مورد بررسی قرار گرفته اما به دلیل اهمیت این لایحه مجددا در کمیسیون عمران بررسی می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تمامی نظرات نمایندگان، بخش خصوصی و دولت هرچه سریع‌تر به منظور ارائه لایحه مشارکت عمومی- خصوصی به صحن علنی مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرد، گفت: عمده پیشنهادات مطرح شده در خصوص جزئیات لایحه بود، لایحه مشارکت عمومی- خصوصی اجازه می‌دهد بخش خصوص در زمینه اجرای پروژه‌ها عمرانی وارد عمل شوند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با تصویب لایحه مشارکت عمومی - خصوصی به عنوان یکی از لوایح خوب دولت بتوانیم پروژه‌های عمرانی در اختیار دولت را با همراهی بخش خصوصی ساماندهی کنیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000