رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در گفتگو با هیبنا:

نظارت های اتفاقی کیفیت ساخت و ساز را افزایش می دهد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۱۱
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت:تمام نهادها مثل وزارت راه، سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداریها مسئول بالا بردن عُمر ساختمانها و کیفیت ساخت و ساز هستند.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که چه نهادی مسئول بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و تاب آوری ساختمان ها است؟ گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان بر اساس قانون نظام مهندسی، مسئول بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و عُمر ساختمان ها است. در قانون نظام مهندسی آمده است که این سازمان باید در راستای صرفه و صلاح اقتصادی طرح ها را تایید و نظر بدهد. از روز اول طراحی ، محاسبه، ساخت ، نظارت، بهره برداری و نگهداری سازمان نظام مهندسی ساختمان، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و وزارت کشور مسئولیت دارد.

وی با بیان اینکه نباید این مسئولیت ها مدام بر گردن دیگری انداخته شود و هر سازمانی باید به وظیفه خود برای هر چه بهتر انجام دادن این وظایف به خوبی عمل کند اظهار داشت: شهرداری ها مسئول صدور پروانه ساختمانی هستند اما چک نهایی نقشه، مجریان ذیصلاح و نظارت بر ساخت و ساز بر عهده سازمان نظام مهندسی است. اما سوال این است که چرا باید اقدامات به خوبی انجام نشود؟ این بحثی است که باید به آن پرداخت.

خرم تاکید کرد: وقتی مسئولیت و اختیار تام تا حدودی وجود دارد چرا باید اقدامات دچار مشکل باشد؟ بحث بنده این است که حدود 5 درصد ناظران تخلف دارند و با یک ارزیابی و بررسی می توان به این تخمین رسید که 5 درصد از ناظران تخلف می کنند اما 5 درصد هم داریم که افراد بسیار درست و دقیقی هستند بنابراین 90 درصد مهندسان ناظر حساسیت جدی ندارند و تخلف هم نمی کنند، بنابراین همین نداشتن حساسیت کار را خراب می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به بررسی این که چطور می توان بر کار ناظر نظارت و بازرسی کرد پرداخت و گفت: در تمام دنیا به این سمت رفته اند که برای حل این مساله یک نظارت و بازرسی اتفاقی را توسط دانشگاهها انجام دهند. یعنی با پژوهشکده ها و پژوهشگاهها که نیروی انسانی متخصص و فنی دارند قرارداد همکاری برای نظارت بسته شده است تا گزارش هر تخلفی را جمع آوری و در اختیار سازمان های مربوطه قرار می دهند. پس با این کار به عنوان مثال می توان با بازرسی های اتفاقی فضای مناسبی ایجاد کرد.

وی ادامه داد: با افراد مجرب در جوزه ساخت و ساز که دارای رتبه یک به بالا هستند و جامعه نیز آنها را به عنوان مرجع سالم می شناسند، این افراد را شناسایی کنیم و در شهرها و استان های مختلف با آنها قرارداد منعقد شود تا آنها این نظارت های اتفاقی را انجام دهند. تاکید بنده این است که این نظارت های اتفاقی و تصادفی به شدت می تواند در کاهش فساد و جلوگیری از تخلف تاثیرگذار باشد.

خرم تصریح کرد: قطعا این بازرسی ها و نظارت های اتفاقی و تصادفی می تواند در کاهش هزینه های ساخت، بالا بردن کیفیت و عُمر ساختمان ها مفید و موثر باشد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000