رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا:

افت معاملات مسکن ناشی از رکود فصلی نیست

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۱۵
رییس اتحادیه مشاوران املاک افت شدید معاملات مسکن را ناشی از رکود فصلی نمی داند و می گوید: اگر در برخی مناطق حتی یک مورد معامله مسکن صورت نگرفته به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمار انتشار یافته معاملات مسکن در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان داد که رکود معاملات مسکن در آخرین ماه فصل پاییز می تواند بازار مسکن را در یک رکود عمیق زمستانی فرو ببرد.
در آمار منتشر شده و در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در برخی از مناطق حتی تعداد معاملات به عدد 20 هم نرسید.
در آمارهای منتشر شده و طبق پیش بینی ها و سابقه ای که همواره منطقه 5 به دلیل جذابتی که این منطقه دارد بیشترین تعداد معامله با عدد 324 معامله به ثبت رسید.
اما گزارشها این روزها نشان می دهد که با گذشت کمتر از دو هفته از فصل زمستان برخی از مناطق حتی یک مورد معامله مسکن را ثبت نکرده اند.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل افت معاملات مسکن در این روزها آیا طبیعی است و یا اینکه دلیل دیگری دارد؟ گفت: انتشار افت معاملات مسکن که آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات در آذر ماه به خوبی آنرا نشان داد، ناشی از رکود فصلی نیست. بلکه این وضعیت نشاندهنده کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان است.
وی ادامه داد: رشد شدید قیمت مسکن در یک سال گذشته موجب کاهش شدید قدرت خرید متقاضیان شده است. طبیعی است وقتی قدرت خرید متقاضیان مسکن پایین باشد میزان معاملات مسکن هم افت می کند.
قلی خسروی در پاسخ به این سوال که مطلبی به نقل از رییس اتحادیه مشاوران املاک منتشر شده است که افت 10 میلیون تومانی هر متر مربع مسکن نیز خریداران مسکن را به خرید ترغیب نمی کند، گفت: این اتفاق در تهران رخ داده و شانتاژ و ساختگی نیست. وقتی قدرت خرید نیست در حقیقت پایین آمدن قیمت هم نمی تواند متقاضیان مسکن را به خرید مسکن تشویق کند.
خسروی ادامه داد: متاسفانه برخی سودجو و سوداگر همچنان اصرار دارند که قیمت مسکن افزایش خواهد یافت و حتی حاضر نیستند از قیمت های پیشنهادی خود عدول کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا اینکه گفته می شود در دو هفته گذشته از دی ماه جاری در برخی از مناطق تهران حتی یک مورد خرید و فروش مسکن صورت نگرفته است صحت دارد؟ گفت: گزارشها حاکی از این است که در برخی از مناطق تهران در دو هفته گذشته حتی یک مورد خرید و فروش به ثبت نرسیده است.
وی افزود: به هر حال امیدواریم که قیمت مسکن به قدری معقول و واقعی شود که خرید و فروش مسکن و در کل بخش مسکن و ساخت و ساز به دلیل گستردگی این بخش و ارتباط خوب با سایر بخش های اقتصادی رونق بگیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000