عضو هیات مدیره اتحادیه املاک در گفتگو با هیبنا:

معاملات مسکن در برخی نقاط تهران در حد صفر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۰/۲۲
عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه رشد نهاده های تولید مسکن و زمین باعث شده تا این روزها متوسط هزینه ساخت در تهران به متری ۱۷ میلیون تومان برسد گفت: افت معاملات مسکن در تهران چند مولفه اساسی دارد به طوریکه در برخی نقاط حتی یک معامله هم در دو هفته اخیر صورت نگرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، سعید لطفی عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک در پاسخ به این پرسش که دلیل افت معاملات مسکن در تهران چیست؟ گفت: چندین مولفه در کاهش معاملات مسکن در تهران نقش دارد. تغییر فصل، اتفاقات رخ داده در انتخابات آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ایران و شیوع ویروس کرونا باعث شد تا امروز وضعیت نقل و انتقالات بازار مسکن به طور بی سابقه ای افت کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این افت معاملات مسکن در تاریخ سابقه داشته است؟ گفت: افت شدید معاملات مسکن در کوتاه مدت شاید بی سابقه باشد. اما آنچه که مشخص است این است که در دو هفته گذشته در برخی از نقاط تهران حتی یک مورد معامله مسکن به ثبت نرسیده است. این مناطق بیشتر به مناطق جنوبی و مرکزی پایتخت مربوط می شود.
لطفی ادامه داد: کاهش معاملات مسکن نسبت به پارسال در حدود 40 درصد کاهش داشته است و قیمت ها نیز حدود 10 تا 15 درصد افت داشته است.
عضو اتحادیه مشاوران املاک خاطر نشان کرد: اگر سازندگان مسکن همکاری بیشتری داشته باشند و دولت نیز نظارت خود بر بازار مصالح ساختمانی به خصوص قیمت فولاد و میلگرد و آهن را بیشتر کند بدون شک قیمت مسکن کاهش خواهد یافت.
وی در پاسخ به این پرسش که هزینه ساخت مسکن این روزها در تهران چقدر است؟ هزینه ساخت مسکن در تهران به طور متوسط متری 17 میلیون تومان است. در حالیکه هزینه ساخت مسکن در سال گذشته به طور متوسط 12 میلیون تومان بود.
لطفی گفت: با توجه به اینکه 95 درصد تولید مصالح ساختمانی در کشور صورت می گیرد می توان گفت اگر قیمت فولاد و مصالح ساختمانی که جزو نهاده های تولید مسکن هستند کنترل شود قیمت تمام شده ساخت می تواند تا درصد مناسبی کاهش یابد. هر چند عمده ترین هزینه ساخت مسکن را زمین تشکیل می دهد.
وی در پاسخ به این پرسش که بیشترین کاهش تعداد معاملات مسکن مربوط به کدام مناطق است گفت: مناطقی که بیشترین کاهش تعداد معاملات را داشته است مربوط به شمال شهر تهران بوده است چرا که قیمت ها در این مناطق به شکل قابل توجهی افزایش داشته و قدرت خرید متقاضیان مسکن مثل گذشته اجازه معامله را نمی دهد.
وی گفت: نکته ای که وجود دارد برخی از فروشندگان مسکن نیز حاضر نیستند که از قیمت های خود با توجه به رکود معاملات مسکن و افت معاملات کوتاه بیایند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000