معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس خبر داد

طرح رونق مسکن در صحن مجلس

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۰۶
معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به طرح مجلس برای ایجاد رونق در بخش مسکن اعلام کرد: این طرح هم‌اکنون در نوبت بررسی در صحن مجلس برای تصویب قرار گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، امیررضا شاهانی، معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به طرح اخیر مجلس در خصوص تولید و تامین مسکن گفت: در این طرح ساخت و عرضه سالانه یک میلیون واحد مسکونی مورد توجه قرار گرفته است که با توجه به اینکه معمولا به طور متوسط سالانه هم‌اکنون 400 هزار واحد مسکونی از سوی بخش خصوصی در کشور ساخته می‌شود پیش‌بینی و پیشنهادهای ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به نمایندگان این بود که مجموعا برای عرضه حدود 600 هزار واحد مسکونی در سال به دولت برنامه ارائه و تکلیف ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه در پیشنهادات ارائه شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به نماینده‌ها درباره طرح تولید و تامین مسکن آسیب‌شناسی و تجارب مسکن مهر مورد توجه قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: این طرح به طور کلی در 14 محور تهیه شده است که یکی از محورهای آن مربوط به بحث جانمایی و محل ساخت واحدهای مسکونی است که در تکلیف تعیین شده برای دولت در طرح تولید و تامین مسکن به آن پرداخته شده است. شاهانی ادامه داد: یکی از مهمترین نواقص طرح مسکن مهر احداث واحدهای مسکونی در نقاطی دورتر از کلانشهرها و شهرهای اصلی بود که به دلیل مشکلات و هزینه‌های زیاد حمل و نقل بین این نقاط و شهرهای اصلی این طرح چندان موفقیت‌آمیز نبود هرچند در تامین مسکن بخشی از متقاضیان نیز موثر عمل کرد. اما به برغم برخی از نقاط قوت آن، این طرح نقش چندانی در تنظیم بازار مسکن کلانشهرها و شهرهای بزرگ ایفا نکرد و باعث شد برخی از این واحدها بدون متقاضی باشد.

معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه با درس آموزی از طرح مسکن مهر به مجلس برای تهیه طرح تولید و تامین مسکن پیشنهاداتی ارائه شد، خاطرنشان کرد: بر این اساس و برمبنای آمارهایی که از سال‌های گذشته در دسترس بود نیاز سالانه کشور به تولید مسکن تخمین زده و اعلام شد.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی یکی از مهمترین موانع موجود در مسیر عرضه مسکن، زمانبر شدن پروسه‌های اداری برای صدور مجوزهای ساختمانی است بر ضرروت عزم قاطع دست‌اندرکاران این حوزه برای کوتاه شدن مدت زمان صدور مجوز ساخت به منظور افزایش انگیزه در سازنده‌ها برای ورود به بازار مسکن وافزایش تیراژ ساخت واحدهای مسکونی تاکید کرد.

شاهانی همچنین از تعیین چهار اولویت مهم در طرح تولید و تامین مسکن خبر داد و گفت: این طرح براساس چهار اولویت یعنی ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده و ساماندهی سکونت گاه‌های غیررسمی، ساخت و ساز در اراضی متصل به بافت‌های شهری، واگذاری اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای ساخت مسکن و همچنین ساخت و ساز بر روی برخی از اراضی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی با در نظر گرفتن برخی ملاحظات خاص به مجلس پیشنهاد شده است.

وی افزود: برآوردهای ما نشان می‌دهد در صورتی که دولت قصد ساخت سالانه 600 هزار واحد مسکونی برای پاسخ به نیاز مسکن در کشور داشته داشته باشد سالانه به حدود 8 هزار و 500 هکتار زمین نیازمند است و همچنین براساس محاسبات انجام شده واحدهای مسکونی که در قالب این طرح احداث خواهند شد باید با مساحتی بین 70 مترمربع تا 100 مترمربع ساخته شوند که طبیعتا متراژ واحدها در شهرهای بزرگ و کلانشهرها که زمین کمیاب و قیمت آن بالاتر است کمتر و در سایر شهرها می‌تواند بیشتر باشد.

معاون پژوهش‌های زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس، با بیان اینکه یکی دیگر از مباحث بسیار مهم در پیشنهادات ارائه شده به مجلس برای طرح تولید و تامین مسکن، تامین منابع مالی برای اجرای این طرح است گفت: در این زمینه دو پیشنهاد مهم ارائه شده است. یکی از این پیشنهادات، تشکیل صندوقی با عنوان صندوق ملی مسکن است که تمام فعالیت‌های بخش مسکن از این محل تامین مالی شود و تمام بودجه‌ها ودرآمدهای مربوط به این بخش نیز به این صندوق واریز شود. ورودی منابع به این صندوق نیز از محل مالیات‌های حوزه مسکن ومستغلات، منابع پیش‌بینی شده در بودجه‌های سنواتی برای بخش مسکن، منابع حاصل از بازگشت و امحای خطوط اعتباری مسکن مهر و ...خواهد بود. علاوه بر آن این قابلیت نیز وجود خواهد داشت که منابع حاصل از کمک خیرین مسکن ساز نیز به این صندوق واریز شود.

وی با بیان اینکه این اقدام می‌تواند منجر به افزایش توان تسهیلات دهی در بخش مسکن شود گفت: هم‌اکنون میزان کل تسهیلات پرداختی به بخش مسکن ناچیز است اما ایجاد چنین صندوقی توان پرداخت تسهیلات به بخش مسکن را افزایش می‌دهد ومی‌توان از محل این صندوق یارانه سود مورد نیاز به منظور پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای طرح‌های تامین مسکن را پرداخت کرد.

وی همچنین از ارائه پیشنهاد پرداخت تسهیلات مسکن به چهار گروه شامل گروه‌های محروم، کم‌برخوردار، نسبتا برخوردار و برخوردار خبر داد و گفت: پیشنهاد کرده‌ایم وزارت راه و شهرسازی با تهیه یک شیوه‌نامه، میزان تسهیلات مورد نیاز با سقف‌های متفاوت برای این اقشار و گروه‌ها را تعیین وپرداخت کند.

وی همچنین از ارائه پیشنهاداتی به منظور پوشش ریسک برای سازنده‌ها از بابت تغییر نرخ مصالح ساختمانی و همچنین اجرای طرح‌های تامین مسکن با در نظر گرفتن جنبه‌های زیست محیطی خبر داد. در نظر گرفتن ملاحظات آمایشی و همچنین پرداخت مشوق‌های مالیاتی و دیگر مشوق‌ها به سازنده‌ها برای عرضه مسکن اجاره‌ای نیز از دیگر پیشنهادات مطرح شده از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس به نماینده‌ها در تدوین طرح تولید وتامین مسکن بوده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000