رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

پیشنهاد سپرده گذاری ۱ درصد درآمد نفتی در بانک ها برای پرداخت تسهیلات مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۱۵
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با هیبنا پیشنهاد کرد: سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی ۱۱ درصد است پس اگر تنها یک درصد از فروش نفت و درآمدهای نفتی در بانک ها سپرده گذاری و به بخش مسکن تخصیص پیدا کند مشکلات بانک ها برای تسهیلات دهی به بخش مسکن حل خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، در شرایطی که 11 درصد از تولید ناخالص ملی متعلق به بخش مسکن است اما این حوزه به گفته مقامات بلندپایه وزارت راه و شهرسازی در خوشبینانه ترین حالت تنها از 7 درصد تسهیلات بانکی بهره می‌گیرد. در حقیقت منابع داخلی بانک‌ها در شش ماهۀ ابتدایی سال پاسخگوی تنها چهار درصد از تقاضای ساخت مسکن بوده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها در این خصوص گفته است بخش مسکن از معدود بخش‌هایی است که عوامل کافی برای تولید وجود دارد و همه نهاده‌های آن داخلی است و از هیچ عامل خارجی تأثیرپذیر نخواهد بود، بنابراین اگر اعتمادآفرینی انجام شود، بخش مسکن می‌تواند سهم خود در تولید را به دست بیاورد.

امسال بانک مسکن سقف تسهیلات مسکن را در تهران به ۲۵۰ میلیون تومان در ابتدای سال جاری رساند و همین اقدام ترغیب سازندگان را در پی داشت. این اقدام نشان داد که تسهیلات تا چه حد می تواند در رونق ساخت و افزایش عرضه مسکن کمک کند.

به گفته اکثر کارشناسان اقتصادی در یک اقتصاد سالم بانک‌ها تمایل دارند تسهیلات بیشتری به بخش مسکن بدهند زیرا علاوه بر تضامین رایج، سند یک واحد مسکونی نیز به عنوان تضمین در نزد بانک قرار می‌گیرد و همین امر میزان نکول این تسهیلات را نسبت به سایر وام‌های بانکی کاهش خواهد داد.

در میان بانک های کشور، تنها بانکی که به صورت تخصصی به حوزه مسکن تسهیلات پرداخت می کند بانک مسکن است اما این اقدام به تنهایی مشکلات را نمی تواند مرتفع کند.

حتی پیشتر محمود محمودزاده معاون وزیر مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر بانک‌ها توجهی به حوزه مسکن که یک پیشران اقتصادی است ندارند و از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن صرف نظر می‌کنند گفته بود که متاسفانه برخلاف تاکید رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بانک مرکزی، نه تنها ارائه ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک به حوزه مسکن محقق نشد، بلکه این آمار از ۱۳.۵ درصد در سال ۹۷ به ۷ درصد در سال ۹۸ کاهش پیدا کرد.

احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگو با هیبنا با اشاره به اینکه اگر می خواهیم یک بار برای همیشه مشکل اختصاص اعتبار و تسهیلات بانکی به حوزه مسکن را برطرف کنیم می توانیم یک درصد از درآمدهای نفتی و فروش نفت را در بانک ها سپرده گذاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سهم مسکن از تولید ناخالص داخلی 11 درصد یعنی بالغ بر 40 میلیارد دلار است ادامه داد: اگر بگوییم از 40 میلیارد دلار درآمد نفتی یک میلیارد دلار آن را سپرده گذاری کنیم و وام بانکی پرداخت شود سخن بیهوده ای نیست.

*سهم بانک ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن 6.7 درصد

خرم با بیان اینکه در حال حاضر سهم بانک ها در پرداخت تسهیلات به بخش مسکن 6.7 درصد است در حالیکه باید حداقل این سهم به 20 درصد برسد اظهار داشت: اینکه بانک ها چرا به بخش مسکن تسهیلات پرداخت نمی کنند باید اذعان کرد که به غیر از بانک مسکن که بانک تخصصی است سایر بانک ها علاقه ای و یا منابعی برای پرداخت تسهیلات ندارند بنابراین پیشنهاد می کنیم تا دولت تنها یک درصد از درآمدهای نفتی را در بانک ها سپرده گذاری و به بخش مسکن تسهیلات پرداخت کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در پاسخ به این پرسش که نرخ سود تسهیلات نیز در برخی بانک ها به خصوص بانک های خصوصی بالا است ادامه داد: دولت سالانه 70 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می کند در حالیکه درصد مشخصی از مردم کشور نیاز به این یارانه و سوبسید ندارند بنابراین اگر یک درصد این یارانه را که حدود 7 هزار میلیارد تومان خواهد شد به بخش مسکن اختصاص دهد آن وقت می توان نرخ سود تسهیلات به بخش مسکن را به 4 تا 5 درصد کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: رسیدن سهم مسکن در دریافت تسهیلات بانکی به 20 درصد می تواند مشکلات بخش مسکن و ساخت و ساز را مرتفع کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000