بانک مرکزی در یک اطلاعیه مهم اعلام کرد

ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان چک های برگشتی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۱/۱۱
بانک مرکزی در یک اطلاعیه محدودیت های بانکی برای صادرکنندگان چک برگشتی را تشریح کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از مهمترین موضوعاتی که در قانون جدید چک مطرح شده است، ایجاد محدودیت برای صادرکنندگان چک های برگشتی است. به گفته مسوولان بانک مرکزی، این محدودیت ها شامل عدم افتتاح حساب و کارت بانکی جدید، عدم گشایش اعتبارات اسنادی و عدم اعطای تسهیلات بانکی است.

از سوی دیگر، اقدام سخت گیرانه تری که بر اساس این قانون برای صادرکننده چک برگشتی در نظر گرفته شده است مسدودی سازی حساب های صادرکننده چک برگشتی به میزان مبلغ چک است. این حساب ها تا زمان تعیین تکلیف در انسداد باقی می ماند و پس از تعیین تکلیف نسبت به رفع انسداد این حساب ها اقدام می شود.

بر اساس قانون جدید، صدور چک به طور سیستمی و از طریق سامانه صیاد انجام می شود. بنابراین سامانه صیاد برای افراد فاقد صلاحیت شامل کسانی که چک برگشتی رفع سواثر نشده دارند و یا افرادی که دارای محکومیت قضایی هستند دسته چک جدید صادر نخواهد کرد.

در بخش دیگری از این اطلاعیه عنوان شده است که صادر کننده چک باید اطلاعات چک صادرشده شامل تاریخ، مبلغ و هویت گیرنده را در سامانه صیاد ثبت کند. بنابراین اگر چک در سامانه صیاد ثبت نشود فاقد اعتبار خواهد بود.

از سوی دیگر، گیرنده چک نیز باید موارد لازم را رعایت کند. نخست این که گیرنده چک نباید چکی را که در سامانه ثبت نشده از صادرکننده دریافت کند و در غیراینصورت بانک نسبت به پرداخت مبلغ چک اقدام نخواهد کرد. همچنین گیرنده چک باید متعاقب دریافت فیزیک چک، اطلاعات ثبت شده در آن را با اطلاعات ثبت شده در سامانه تطبیق دهد و در صورت صحت اطلاعات مراتب تایید را در سامانه اعلام کند. در صورت عدم تطابق اطلاعات فیزیک چک و اطلاعات ثبت شده در سامانه، گیرنده باید با انتخاب یکی از دلایل رد چک نسبت به عدم تایید چک در سامانه اقدام کند.

در حال حاضر و براساس دستورالعمل‌هایی که بانک مرکزی صادر کرده است، در صورتی که موجودی حساب صادرکننده کمتر از مبلغ چک باشد، دارنده آن چک می‌تواند از بانک تقاضا کند که وجه چک را از سایر حساب‌های انفرادی آن فرد در همان بانک، پرداخت کند. اما اگر بازهم وجه چک تکمیل نشد، دارنده چک می‌تواند از بانک تقاضای صدور گواهی عدم پرداخت کند و البته بایستی دقت کند که این گواهی حتماً دارای کد رهگیری باشد تا بتواند با استفاده از آن در مراجع قضایی حقوق خود را پیگیری کند.

در قانون جدید چک، برای صادرکننده چک این وظیفه تعیین شده است که اطلاعات مربوط به «تاریخ»، «مبلغ» و «هویت گیرنده چک» را که بر روی فیزیک چک درج می‌کند در سامانه «صیاد» نیز ثبت کند.

چک‌های قدیمی به روال سابق پذیرش و پردازش می‌شوند، اما قرار است از سال ۱۴۰۰ چک‌های جدیدی روانه بازار شود که این چک‌ها ویژگی‌های متمایزی نسبت به چک‌های قبلی دارند. رنگ چک‌های جدید صورتی و بنفش خواهد بود و عبارتی با این مفهوم در زیر این چک‌ها ثبت شده است که کارسازی این چک حتماً باید از طریق ثبت در سامانه صیاد انجام شود. یعنی اگر ثبت چک‌های جدید در سامانه صیاد انجام نشود، فاقد اعتبار هستند. لذا اگر ثبت چک‌های جدید در سامانه انجام نشود، پرداخت وجه آن اتقاق نمی‌افتد. اما چک‌های قبلی می‌توانند بدون ثبت در سامانه صیاد کمافی‌السابق در بانک پردازش شود و وجه آن در بانک پرداخت می شود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000