رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا:

رشد قیمت مسکن تعداد مستاجران را افزایش داد/رشد تولید مسکن راهکاری برای ایجاد تعادل در بازار

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۱۲
رییس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه رشد اجاره نشینی و تعداد مستاجران به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان است، گفت: این روزها بازار مسکن در حالت ثبات قیمتی قرار گرفته است.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، آمارهای بانک مرکزی نشان داد که در دی ماه امسال تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی تهران به 3.5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل 37.6 درصد افزایش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 67. 1 درصد کاهش نشان داد.
این آمار گواه این موضوع است که کاهش معاملات مسکن و حتی قیمت مسکن تنها یک ماه دوام آورده است.
طبق اعلام بانک مرکزی، دی ماه امسال متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران به 27 میلیون و 390 هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل و ماه قبل به ترتیب 98. 3 و 1. 8 درصد افزایش را نشان می دهد.
اما نکته مهمی که در گزارش بانک مرکزی وجود دارد رشد اجاره بهای مسکن در ماه غیر از فصل نقل و انتقالات است.
بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری رشد بالای 30 درصد را تجربه کرده است.
برخی فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که کمبود مسکن اجاری و افزایش تقاضا این روزها نرخ اجاره بها را بالا برده است.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با هیبنا در پاسخ به این پرسش که در فصل غیر از نقل و انتقالات چرا باید اجاره بها افزایش یابد؟ گفت: رشد قیمت مسکن در سال های گذشته نرخ اجاره نشینی و تعداد مستاجران را بالا برده است. حال با رشد قیمت ها تقاضای بالقوه خرید به سمت بازار اجاره رفته است.
وی افزود: اگر بخواهیم به شکل جزیی در مورد وضعیت اجاره بها اظهار نظر کنیم باید بگوییم که تقاضای بالقوه در بازار مسکن به دلیل ناتوانی در خرید مسکن ناگزیر به سمت اجاره نشینی رفته اند.
خسروی گفت: آمارهای سامانه املاک و مستغلات نشان می دهد که از ابتدای امسال تا 30 دی ماه بالغ بر 964 هزار و 57 اجاره نامه در کل کشور منعقد شده که حاکی از رشد 92 درصدی نسبت به مدت مشابه سال 98 است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک اضافه کرد: باید برای پاسخ به تقاضای بالقوه ای که توانایی خرید مسکن ندارند و ناگزیر به اجاره نشینی هستند دولت و مجلس چاره اندیشی کنند.
وی ادامه داد: تسهیل در شرایط ساخت و ساز و حمایت از سازنده ها برای تولید مسکن یکی از گزینه های مهم برای ایجاد تعادل و پاسخگویی به تقاضا می تواند به بازار مسکن کمک کند. امیدواریم تا قبل از آغاز فصل نقل و انتقالات بازار مسکن راهکارهایی مناسب برای بازار اجاره اندیشیده شود.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000