استاد دانشگاه خوارزمی در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

تاثیر مسکن از تلاطمات بازارهای موازی چگونه خنثی شود؟ / نیاز انباشته تقاضا در مسکن بالا است

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۱۴
استاد دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه وابستگی مسکن به تحریم ها و ارز کمتر است اما چون یک کالای سرمایه ای است با تلاطمات بازارهای موازی تحت تاثیر قرار می گیرد گفت: دولت با برنامه ریزی دراز مدت می تواند مسکن را از حالت سرمایه ای خارج و به سمت کالای مصرفی ببرد تا تاثیرپذیری مسکن از بازارهای موازی کمتر شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن_ هیبنا، سرمایه ای بودن مسکن باعث شده تا با هر تلاطمی در سایر بازارهای موازی بخش مسکن نیز همواره در معرض تلاطم و شوک قیمتی باشد.
کارشناسان مسکن بر این باور هستند که مسکن همیشه یک کالای سرمایه ای بوده است و متقاضیان مسکن برای حفظ سرمایه در مقابل تورم به خرید مسکن روی می آورند.
فعالان بازار مسکن نیز بر این باور هستند که هیچ متقاضی، مسکن را به عنوان کالای مصرفی کوتاه مدت در نظر نمی گیرد و حتی مصرف کننده های نهایی هم آن را به عنوان یک سرمایه بلند مدت دانسته و به آن نگاه می کنند.
رشد چند برابری قیمت مسکن نیز باعث شده تا مردم و متقاضیان برای حفظ ارزش دارایی های خود به خرید مسکن اقدام کنند.
سید محمود فاطمی عقدا استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به این پرسش که چرا بعد از یک ماه افت قیمت مسکن در بازار در آذر ماه، مجددا در دی ماه و بر اساس آمارهای بانک مرکزی شاهد ولو اندک رشد قیمت مسکن هستیم؟ گفت: سالهاست که مسکن با تاثیرپذیری از بازارهای موازی دچار تلاطم قیمتی می شود.
وی افزود: خوشبختانه مسکن بخشی است که از تحریم ها و وابستگی های مربوط به ارز به دور است اما وقتی مسکن یک کالای سرمایه ای است بدون شک از بازارهای موازی تاثیر می گیرد.
فاطمی عقدا با تاکید بر اینکه اگر مسکن همچنان یک کالای سرمایه از محسوب شود و در همین حیطه باقی بماند بدون شک تلاطمات بازار مسکن و جهش قیمت را شاهد خواهیم بود ادامه داد: دولت و حتی مجلس باید با اتخاذ سیاست ها و برنامه های دراز مدت به سمتی حرکت کند تا مسکن از حالت سرمایه ای خارج شود و به یک کالای مصرفی تبدیل کند.
کارشناس مسکن در پاسخ به این پرسش که در کشورهای پیشرفته مصرفی شدن مسکن با مالیات بر عایدی سرمایه مرتفع شده است گفت: اگر در کشورهای پیشرفته با اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن از حالت مصرفی خارج و به کالای سرمایه ای تبدیل شده است می توان امیدوار بود که این مهم دارای راهکارهای مناسبی است که مجلس و دولت می توانند آن را پیگیری و اجرایی و به قانون تبدیل کنند.
وی تصریح کرد: البته باید کمبود مسکن در کشور و افت هر سال تولید مسکن را بر دلایل رشد قیمت مسکن اضافه کرد. طبق آمارهای استخراج شده حدود شش میلیون مسکن در کشور کمبود داریم و تا زمانی که تقاضای انباشته را نتوانیم پاسخ دهیم رشد جهشی قیمت مسکن همواره بعد از یک دوره سه ساله رخ خواهد داد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000