رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با هیبنا:

حضور مجریان ذیصلاح در ساخت و ساز از اول اسفند

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۱۶
رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران گفت: حضور مجریان ذیصلاح در ساخت و ساز اجباری است اما طبق توافقی که با شهرداری ها داشتیم از اول اسفند ماه این برنامه در پروانه های ساختمانی با درج اسامی جدی تر دنبال خواهد شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، عملیات اجرایی ساختمان باید منحصرا توسط مهندس مجری ساختمان که دارای صلاحیت اجرای ساختمان هستند انجام شود. مجری نماینده فنی کارفرما در اجرای ساختمان بوده و پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل کننده می باشد. تمامی عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقیقی و یا شرکتهای حقوقی به عنوان مجری طبق دستورالعمل های وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شود.

مجری ساختمان مسئولیت کنترل صحت انجام کلیه عملیات اجرای ساختمان را برعهده دارد و در اجرای این عملیات باید مقررات ملی ساختمان، ضوابط و مقررات شهرسازی و نقشه های مصوب مرجع صدور پروانه را رعایت کند. هم چنین مجری باید برنامه زمان بندی کارهای اجرایی را به اطلاع ناظر رسانده و کلیه عملیات های اجرایی خصوصا قسمت هایی از ساختمان که پوشیده خواهد شد را با هماهنگی ناظر اجرا کرده و شرایط نظارت برای ناظر یا ناظرین ساختمان را فراهم آورد.

اما سالهاست که حضور افراد غیر صلاحیت دار در ساخت و ساز ،مشکلات عدیده ای مثل کاهش کیفیت ساخت و ساز و افت عُمر ساختمانها را در پی داشته است. کارشناسان مسکن و انبوه سازان معتقد هستند که حضور مستمر مجریان ذیصلاح در اجرای پروژه ها، تخلفات ساختمانی را کاهش داده و از احداث ساختمان‌های بی کیفیت جلوگیری خواهد کردو سازندگان حرفه ای بر این باورند که سازنده ذیصلاح با مدیریت هزینه‌ها، عمر مفید ساختمان و کیفیت آن را افزایش می‌دهد چرا که به کارگیری مجری ذیصلاح الزامی قانونی است و مجریان ذیصلاح در ارتقای کیفی و کاهش کمی هزینه‌های ساختمان نقش موثری دارند.

علیرضا میرجعفری رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با هیبنا معتقد است که حضور مستمر مجریان ذیصلاح در اجرای پروژه ها، تخلفات ساختمانی را کاهش می دهد گفت: حضور مجریان ذیصلاح در ساخت و ساز اجباری است اما طبق توافقی که با شهرداری ها داشتیم از اول اسفند ماه این برنامه در پروانه های ساختمانی با درج اسامی جدی تر دنبال خواهد شد.

وی افزود: براساس فصل چهارم آیین‌نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از ماده ۹ الی ۲۰، تمام عملیات اجرایی ساختمان باید توسط اشخاص حقوقی و دفاتر مهندسی اجرای ساختمان به عنوان مجری انجام شود و مالکان برای انجام امور ساختمانی مکلف هستند از اینگونه مجریان استفاده کنند.

میرجعفری خاطر نشان کرد: بر اساس تفاهمنامه ای که با شهرداری ها داشته ایم از اول اسفند ماه، نام مجری ذیصلاح در پروانه ساختمانی درج خواهد شد.

به گزارش خبرنگار هیبنا؛ با این الزام، برای هر پروژه ساخت‌وسازی، یک مهندس ناظر و یک مجری ذیصلاح از سوی سازمان نظام مهندسی انتخاب و تعیین می‌شود و مهندس ناظر نیز مکلف است تنها در صورتی به صاحب پروژه مجوز شروع به کار بدهد که مجری ذیصلاح در محل پروژه حضور فیزیکی داشته باشد.

حضور موثر مجری ذیصلاح در کل فرآیند ساخت و ساز امری الزامی است و در واقع، مجری ذیصلاح است که باید ضوابط فنی و ایمنی که از سوی مهندس ناظر برای پروژه تعیین می شود را پیاده سازی کند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000