بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با هیبنا:

ساخت و ساز توسط افراد دارای صلاحیت صورت پذیرد

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه نباید به مالکانی که جواز ساخت از شهرداری می گیرند اجازه داده می شود تا در کار ساخت و ساز هم ورود کنند گفت: ساخت و ساز غیر از افراد دارای صلاحیت تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، از اول اسفند ماه مقرر شده است تا ساخت و ساز مسکن توسط مجریان ذیصلاح انجام و در پروانه ساختمانی نام این مجریان درج شود.
سازندگان حرفه ای معتقد هستند که تا زمانی که افرادی که فقط به صرف داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز می شوند نمی توان امیدوار به این موضوع بود که کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد. البته کارشناسان مسکن می گویند پایین بودن کیفیت ساخت و ساز دلایل زیادی مثل پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی و عدم نظارت مناسب از سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها دارد.
شهاب سعادت نژاد بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه الزامی شدن ساخت و ساز مسکن توسط مجریان ذیصلاح از اول اسفند فعلا برای واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰۰ متر است معتقد است که به کارگیری مجری ذیصلاح در تولید مسکن تنها از سال 92 موردی شد در حالیکه این اقدام می تواند به بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز کمک ویژه ای کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه ماده ۴ قانون نظام مهندسی به صورت کامل اجرا نمی شود و به اکثر مالکانی که جواز ساختمانی می گیرند اجازه داده می شود کار ساخت را هم خودشان انجام دهند تاکید کرد: این اقدام می توان گفت که تقریبا در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. حال باید تفاهمنامه ای که میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری تهران بسته شده است را به فال نیک گرفت.
سعادت نژاد با اشاره به اینکه این اقدام باید بسیار زودتر از اینها رخ می داد ادامه داد: در هر صنفی و شغلی افرادی که دارای صلاحیت آن در آن رشته هستند حق ورود به آن حرفه را دارند اما متاسفانه تولید مسکن در ایران توسط هر فردی که دارای سرمایه باشد می تواند انجام شود.
بازرس انجمن انبوه سازان استان تهران ادامه داد: وقتی برای انجام هر کاری نیاز به داشتن جواز و پروانه اشتغال به کار آن رشته از سازمان مربوطه هستیم چرا هر سرمایه داری ولو سرمایه دار کوچک یا سرمایه دار بزرگ بدون هیچ مشکلی وارد عرصه ساخت و ساز می شود. در حالیکه برای اجرای کار ساختمان هم مطابق ماده ۴ قانون نظام مهندسی مصوبه سال ۱۳۷۴ باید از افراد دارای صلاحیت استفاده شود.
سعادت نژاد خاطر نشان کرد: وقتی اخبار کاهش کیفیت ساخت و ساز در رسانه ها مطرح شد و گفته شد عُمر ساختمان ها در ایران بسیار پایین است و در حدود 25 سال است دیدید که به کارگیری مجری ذیصلاح در تولید مسکن از سال 92 موردی شد. در صورتیکه این اقدام باید الزام باشد.
وی تاکید کرد: الزامی شدن ساخت و ساز مسکن توسط مجریان ذیصلاح از اول اسفند را که فعلا برای واحدهای مسکونی بالای ۱۵۰۰ متر است را باید به فال نیک گرفت چرا که این اقدام به آرامی به واحدهای مسکونی با متراژ پایین تر نیز تسری پیدا خواهد کرد.
وی افزود: صلاحیت حرفه ای افراد حوزه ساخت و ساز را وزارت راه و شهرسازی توسط نظام های مهندسی و کاردانی و انبوه سازان به افراد و شرکت ها می دهند و این افراد و شرکت ها مطابق شیوه نامه های موجود و در حد صلاحیت و ظرفیت خود مجاز به انجام آن کار هستند.
سعادت نژاد حاطر نشان کرد: نظام مهندسی مطابق قانون و مقررات ملی ساختمان از مالکان می خواهد کار ساخت و ساز را توسط افراد و شرکت های دارای صلاحیت انجام دهند و ازآنجا که بازوی اجرایی این اقدام شهرداری است، توقف پروژه های بدون سازنده دارای صلاحیت باید از طرف شهرداری تهران صورت گیرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000