رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در گفتگو با هیبنا خبر داد

کاهش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران/ بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز با صنعتی سازی و جدیت در مبحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به کاهش حدود ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی در تهران گفت: اجرایی شدن و جدی گرفتن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان می تواند در کنار بهتر شدن کیفیت مصالح ساختمانی عُمر مفید ساختمان ها در ایران را افزایش دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، کاهش کیفیت ساخت و ساز و پایین بودن عُمر مفید ساختمان ها می تواند یکی از چالش ها و دغدغه های بخش مسکن در حال حاضر و در آینده باشد. پایین بودن عُمر مفید ساختمان و مقاومت آنها در برابر بلاهای طبیعی از جمله زلزله، از مهم ترین چالش فراروی صنعت ساخت و ساز کشور به شمار می رود. درحالی عمر مفید ساختمان ها در ایران به حدود ۲۵ سال رسیده که عمر مفید بسیاری از ساختمان ها در کشورهای پیشرفته جهان بیش از ۱۰۰ سال است.
برخی از کارشناسان مسکن در حوزه فناوری های نوین معتقد هستند که برای حل معضل عمر مفید ساختمان ها و افزایش طول عمر بناها در ایران استفاده از فناوری های جدید باید مورد توجه جامعه مهندسان و تمام دست اندرکاران صنعت ساختمان قرار گیرد.
فرهنگ سازی، وضع قوانین و مقررات مناسب در حوزه ساخت و ساز و افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی با استفاده از روش های صنعتی سازی در دراز مدت تأثیرهای مثبت بسیاری بر حوزه ساخت و ساز کشور خواهد داشت.
اما علیرضا میرجعفری رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران معتقد است که برای بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز و عُمر مفید ساختمان ها در کنار بالا رفتن کیفیت مصالح ساختمانی باید به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان و تعرفه های حق الزحمه مهندسان ناظر نیز توجه شود.
وی در پاسخ به این پرسش که چرا کیفیت ساخت و ساز در ایران پایین است؟ گفت: سنتی سازی و پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی نقش مهم و اساسی در پایین بودن عُمر مفید ساختمان ها دارند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قصد ما این است که کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد در کنار عواملی مثل رسیدن به استانداردهای روز مصالح ساختمانی و صنعتی سازی، حق الزحمه مهندسان ناظر نیز مورد توجه قرار گیرد.
میرجعفری با بیان اینکه صنعتی سازی در کنار سایر عوامل می تواند به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز کمک کند اظهار داشت: اگر تعرفه های مهندسان ناظر به دغدغه مسولان کشوری تبدیل شود می توان گفت که یک گام اساسی در این خصوص برداشته شده است. البته باید اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان نیز که همانا مراقبت و نگهداری از ساختمان ها هست نیز مورد توجه و جدیت قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در پایین بودن کیفیت ساخت و ساز می توان ارگان یا نهادی را مقصر دانست؟ گفت: در این خصوص مقصر دانستن مشکلی را حل نمی کند اما اگر می خواهیم این مشکل را در طول سال های آتی مرتفع کنیم باید به اجرای مقررات ملی ساختمان، صنعتی سازی، افزایش تعرفه های حق الزحمه مهندسان ناظر و بالا بردن کیفیت مصالح ساختمانی توجه داشت.

*کاهش ۳۰ درصدی صدور پروانه ساختمان در ۱۰ ماه گذشته

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به این پرسش که در ۱۰ ماه گذشته معاملات مسکن رکود داشته است آیا این رکود در معاملات در میزان صدور پروانه های ساختمانی نیز تاثیرگذار بوده است؟ اظهار داشت: رشد قیمت مسکن از یک سو و برخی تغییرات سیاسی موجب رکود در معاملات مسکن شده است. طبق آمار جدید صادر شده در ۱۰ ماه گذشته صدور پروانه ساختمانی ۳۰ درصد کاهش داشته است.
وی افزود: ارجاع کار به مهندسان نیز با این آمار اعلامی نیز به مراتب کاهش پیدا کرده است.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000