منابع صندوق ملی مسکن / هدایت منابع صندوق برای ساخت سالانه ۸۰۰ هزار واحد مسکونی

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۲۱
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تشریح منابع ورودی صندوق ملی مسکن، گفت: منابع این صندوق برای ساخت سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون واحد مسکونی هدایت می شود.
پایگاه خبری بانک مسکن

کمال علیپور خنکداری در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، درباره جزئیات تاسیس صندوق ملی مسکن که روز گذشته در مجلس شورای اسلامی و در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن به تصویب رسید، اظهار داشت: با توجه به اینکه باید انبوه سازی در کشور مورد توجه قرار گیرد مجلس در جهت تهیه طرح جهش تولید و تامین مسکن گام برداشت.

وی با بیان اینکه تامین مسکن ارزان یکی از حلقه های مفقوده ساخت و ساز در کشور است، گفت: ما باید شرایطی را فراهم می کردیم تا زمین مورد نیاز ارزان برای ساخت و ساز تامین شود؛ بنابراین در طرح جهش تولید و تامین مسکن وزارتخانه ها را مکلف کردیم تا اراضی مازاد خود را در اختیار انبوه سازان قرار دهند تا نسبت افزایش تولید مسکن در کشور اقدام شود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: موضوع دیگر بحث تامین مالی ساخت مسکن است. معمولا یکی از دلایل دولت ها برای توجیه کاهش ساخت و ساز، تامین مالی است که در همین راستا در طرح مذکور، تاسیس صندوق ملی مسکن پیش بینی شد.

علیپور خنکداری همچنین از پیش بینی تشکیل شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهور خبر داد و گفت: این شورا با عضویت دستگاه های مختلف رسمیت پیدا می کند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی متولی صندوق ملی مسکن خواهد بود و این صندوق به صورت متمرکز توسط این وزارتخانه مدیریت و راهبری می شود، افزود: تمام مالیات و عوارض های مرتبط با حوزه مسکن به این صندوق واریز می شود.

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین قرار است سود تسهیلات مسکن مهر، تغییرات مانده سالیانه بانک ها که سالانه حدود 160 هزار میلیارد تومان می‌شود، منابع حاصل از بازگشت یا امهال اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر و تمام اعتبارات سالانه مسکن به عنوان ورودی صندوق ملی مسکن خواهند بود تا سرجمع این منابع صرف ساخت و ساز مسکن شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: صندوق ملی مسکن به عنوان یک صندوق معتبر، تامین کننده بخش قابل توجهی از منابع مربوط به ساخت مسکن در سال خواهد بود.

بر اساس این گزارش، طبق ماده طرح حمایت از تولید و تامین مسکن، منابع این صندوق از محل مالیات های مرتبط با حوزه زمین، مسکن، مستغلات و ساختمان، منابع پیش­ بینی شده برای بخش مسکن در قوانین بودجه سنواتی، منابع اجاره زمین های 99 ساله، منابع حاصل از بازگشت یا امهال اصل و فرع خطوط اعتباری مسکن مهر ، اقساط برگشتی صندوق پس انداز مسکن یکم در هر سال، کمک های خیرین و سایر منابعی که در اساسنامه صندوق پیش بینی می‌شود، تامین خواهد شد.

همچنین مصارف صندوق از جمله یارانه سود تسهیلات، تخفیف در هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایانکار ساختمان، هزینه های تأمین و انتقال زیرساخت و مشارکت در ایجاد امکانات، خدمات روبنایی و کاربری های غیر انتفاعی (آموزشی، مذهبی، درمانی، فضای سبز، فرهنگی، ورزشی، تجهیزات شهری) مطابق با الگوی شورای عالی مسکن در توسعه شهری ایجاد شده برای پروژه های مسکونی موضوع این قانون اختصاص می یابد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000