رشد ۹۴.۸ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در ۹ ماهه ۹۹/ثبت چک های جدید در سامانه صیاد از ۱۴۰۰

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۱/۲۷
قائم مقام بانک مرکزی با تشریح سیاست های اعتباری و حمایتی سیاستگذار پولی در دوران تحریم و کرونا، از رشد ۹۴.۸ درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، یازدهمین گردهمایی رؤسای موفق شعب بانک‌های کشور به‌ صورت مجازی برگزار شد.

در این مراسم اکبر کمیجانی قائم‌ مقام این بانک، با بیان اینکه شبکه بانکی با فداکاری و از خودگذشتگی مثال زدنی، نسبت به ارائه مستمر و بی وقفه خدمات بانکی طی یکسال گذشته اقدام کرده است، گفت: متاسفانه در یکسال اخیر شاهد ابتلای تعداد زیادی از کارکنان بانک ها و خانواده های آنان بودیم و تعداد زیادی از این کارکنان عزیز جان خود را از دست دادند.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه با اشاره به شرایط ویژه اقتصاد کشور با توجه به درگیری کشور با تحریم های ظالمانه با خروج آمریکا از برجام گفت: اقتصاد کشور از یک طرف به واسطه کاهش صادرات نفت و کاهش دسترسی به منابع ارزی و تحریم های بانکی با شوک ارزی و تورمی مواجه شد.

کمیجانی افزود: از طرف دیگر، با توجه به وابستگی بودجه دولت به نفت و کاهش صادرات، تأمین منابع لازم جهت پوشش هزینه‌های بودجه دولت نیز با مشکل جدی همراه شد. در عین حال دولت به جهت حمایت از اقشار مختلف مردم، ناگزیر به تخصیص منابع ارزی ارزان قیمت به منظور تامین کالاهای اساسی و دارو بود.

این مقام بانک مرکزی با بیان اینکه در این شرایط تدابیری که در سطح دولت و بانک مرکزی اتخاذ شد تا حدی توانست از آسیب های بیشتر اقتصاد جلوگیری کند ادامه داد: متاسفانه بیشتر اقتصاد کشور در دوران تحریم تحت تاثیر قرار گرفت، به طوریکه در سال های 97 و 98 اقتصاد کشور رشد منفی 5.4 و منفی 6.5 را تجربه کرد.

کمیجانی همچنین با اشاره به رشد منفی 1.8 درصدی اقتصاد بدون نفت در سال 97 و رشد 1.1 درصدی اقتصاد بدون احتساب نفت در سال 98 افزود: در کنار محدودیت های ناشی از تحریم، شیوع کرونا نیز از سال گذشته اقتصاد ایران را با شوک دیگری مواجه کرد که در این بین اقتصاد بخش خدمات بیشترین تاثیر را پذیرفت.

وی تاکید کرد: با وجود درگیری اقتصاد کشور با تحریم و کرونا اما در فصل دوم سال جاری خوشبختانه اقتصاد کشور با مثبت 5.1 درصد با نفت و مثبت 3.2 درصدی بدون نفت رشد کرد که این اتفاق به دلیل استحکام و تاب آوری بالای اقتصاد کشور در برابر چالش ها است.

قائم مقام بانک مرکزی با تشریح سیاست های اعتباری و حمایت از خانوارها در دوران کرونا گفت: در خصوص اعطای تسهیلات به واحدهای حمل و نقل مسافری برون شهری تاکنون در حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال به ۳۰ شرکت پرداخت شده، ضمن اینکه تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن به ۱۹۷.۷ هزار نفر، جمعاً به مبلغ ۴۱.۴ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است.

به گفته وی، در مجموع از محل اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا تاکنون در حدود ۴۳۰.۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات به خانوارهای یارانه بگیر و واحدهای تولیدی آسیب دیده و تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن پرداخت شده و این پرداخت‌ها کماکان تا پایان سال جاری ادامه خواهد یافت.

کمیجانی همچنین با اشاره به اتخاذ سیاست های پولی و حمایت از دولت در تامین کسری بودجه از طریق فروش اوراق مالی اسلامی گفت: در این زمینه بانک مرکزی به عنوان سیاستگذار پولی با بهره‌گیری از ابزار اوراق مالی اسلامی دولت در عملیات بازار باز و با جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه، علاوه بر پیگیری هدف تورمی خود و همراه با کنترل و مدیریت کل های پولی و نرخ های سود در بازار بین بانکی، زمینه مساعدی برای مدیریت نقدینگی بانک‌ها و اصلاح رابطه مالی میان سه نهاد دولت، بانک مرکزی و بانک‌ها را در بلندمدت فراهم کرد.

پرداخت 750 هزار میلیارد ریال تسهیلات به یارانه بگیران و واحدهای تولیدی

وی همچنین از پرداخت ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به خانوارهای یارانه بگیر و واحدهای تولیدی آسیب دیده بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خبرداد و گفت:۲۵۰ هزار میلیارد ریال این منابع از محل سپرده قانونی آزاد شده بانک‌ها و موسسات اعتباری نزد بانک مرکزی و ۵۰۰ هزار میلیارد ریال نیز دیگر از محل منابع داخلی بانک‌ها تامین شد.

قائم مقام بانک مرکزی در ادامه با اشاره به ریسک‌های نظام بانکی در مواجهه با همه گیری کرونا و اقدامات نظام پرداخت کشور ادامه داد: تجربه بحران کرونا در سال ۲۰۲۰ نشان داد که تا چه میزان باید بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب شوک های عملیاتی و حوادث غیرمترقبه از آمادگی لازم برخوردار باشند.

کمیجانی با اشاره به کاهش نقش اسکناس و مسکوک در مبادلات روزمره آحاد جامعه به دلیل تنوع خدمات نظام‌های پرداخت الکترونیکی افزود: بانک مرکزی به همراه ارکان شبکه پرداخت کشور، با ایجاد انعطاف و تغییراتی نظیر افزایش سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت، تغییر سقف مجاز تراکنش‌های غیرحضوری از طریق پرداخت سازها و سایر اقدامات شرایط را برای کاهش مراجعات حضوری به شعب بانک‌ها و کاهش بیشتر استفاده از پول نقد در مبادلات و تراکنش‌ها فراهم کرد.

رشد 94.8 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 9 ماهه امسال

کمیجانی با بیان اینکه در 9 ماهه ابتدایی سال جاری تسهیلات پرداختی شبکه بانکی ۹۴.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است، گفت: در این مدت تسهیلات پرداختی به 12 هزار و 199 میلیارد ریال رسیده است؛ همچنین سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی به کل بخش های اقتصادی 59.1 درصد و سهم سرمایه در گردش از تسهیلات پرداختی به بخش صنعت و معدن ۷۴.۷ درصد بوده است.

الزام ثبت و انتقال چک های جدید در سامانه صیاد از سال 1400

قائم‌مقام بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدای سال آینده، صدور، ثبت و انتقال چک های جدید باید در سامانه صیاد انجام شود، افزود: دریافت کنندگان چک نیز باید اطلاعات را در سامانه صیاد تطابق دهند و نسبت به تأیید آن اقدام کنند.

کمیجانی با بیان اینکه اطلاع رسانی و آموزش‌های لازم در خصوص قانون جدید صدور چک از سوی روابط عمومی بانک مرکزی و بانک‌ها در جریان است گفت: خوشبختانه دومین مرحله آموزش کارکنان بانک‌ها، نمایندگان اتاق های بازرگانی، اصناف و تعاون در تاریخ ۱۸ لغایت ۲۰ بهمن ماه سال جاری توسط اداره آموزش بانک مرکزی برای ۱۵۰ نفر برگزار شده است.

وی افزود: انتظار بر این است کارکنان شرکت کننده در این برنامه آموزشی اطلاعات کسب شده را به شیوه های مناسب در سطح بانک‌های خود اشاعه و بازنشر کنند تا انشاالله برای شروع عملیات صدور دسته چک جدید و ثبت الکترونیکی آنها از آغاز سال جدید مهیا شوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000