هیبنا گزارش می دهد

شب عید متفاوت بازار مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۱/۲۸
تحقیقات میدانی انجام گرفته از وضعیت بازار معاملات مسکن، از مقطع زمانی شب عید متفاوت بازار ملک در سال جاری خبر می دهد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، تحقیقات میدانی صورت گرفته از تازه ترین شرایط بازار معاملات مسکن نشان می دهد هم اکنون در هر دو سمت عرضه و تقاضای بازار معاملات مسکن و حتی در سمت واسطه های معاملات ملکی نوعی تغییر رفتار نسبت به مقطع زمانی مشابه سال های قبل – شب عید بازار مسکن در سال های قبل – مشاهده می شود.

در شرایطی که معمولا هر سال مقطع زمانی ابتدای بهمن تا اواخر اسفند به عنوان ماه های انجام معاملات شب عید در بازار مسکن شناخته شده و عمده خریداران و فروشنده های مسکن در این مقطع زمانی اقدام به ورود به بازار برای تقاضا یا عرضه ملک می کردند در سال جاری این مقطع زمانی با تغییرات متفاوتی همراه شده است.

یکی از مهمترین این تغییرات، تشدید رکود در بازار معاملات مسکن در شرایط فعلی است که باعث شده است عملا بازار معاملات خرید و فروش مسکن در مقطع زمانی شب عید به حالت تعطیل و نیمه تعطیل کشیده شود. هم اکنون بر خلاف روال سال های قبل نه تنها تعداد متقاضیان مصرفی مسکن در بازار شب عید واحدهای مسکونی به شدت کاهش یافته است بلکه عرضه کنندگان واحدهای مسکونی نیز در نبود مشتری برای خرید واحدها در برخی موارد رفتار متفاوتی را در پیش گرفته اند.

هم اکنون سه گروه عرضه کننده یا فروشنده در بازار معاملات مسکن قابل شناسایی هستند که تحت تاثیر رکود شدید در این بازار در مقطع زمانی شب عید رفتاری متفاوت از سال های گذشته از خود نشان می دهند.

یک گروه از این افراد فروشنده هایی هستند که با مشاهده افزایش عمق رکود در بازار معاملات مسکن و به دلیل نگرانی از تشدید رکود و ادامه دار شدن آن، اقدام به عرضه املاک مسکونی خود به بازار کرده و سعی دارند با انعطاف و جذاب سازی فایل خود برای خریداران آن را در اسرع وقت به فروش برسانند.

گروه دوم فروشنده هایی هستند که فعلا از فروش منصرف شده و منتظر هستند تا شرایط اقتصادی سال آینده مشخص شده و سمت و سوی بازار مسکن نیز مشخص شود. این گروه از فروشنده ها امیدوارند بتوانند در سال آینده واحد مسکونی خود را در مدت زمانی کمتر به فروش برسانند.

گروه سوم که این روزها حضور پررنگ تری در بازار معاملات مسکن ایفا می کنند مالکانی هستند که فعلا از فروش واحد خود صرف نظر کرده و اقدام به عرضه آپارتمان خود به بازار اجاره کرده اند. از این رو، شب عید در بازار اجاره مسکن با تنوع فایل اجاره همراه شده است. البته این تنوع عمدتا در مناطق پرساخت پایتخت، مناطق شمالی و همچنین در میان فایل های با قیمت های بالاتر مشاهده می شود. این موضوع باعث افزایش تعداد فایل های رهن کامل در بازار اجاره مسکن در مقطع زمانی شب عید معاملات ملک شده است. از سوی دیگر هم اکنون برخی از متقاضیان خرید مسکن که موفق به خرید آپارتمان نشدند نیز به صورت مجدد وارد بازار اجاره شده اند و تصمیم گرفته اند دست کم یکسال دیگر در بازار اجاره بمانند. برخی از واسطه های خرید و فروش مسکن نیز به جمع واسطه های اجاره مسکن پیوسته اند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000