مدیر شعب بانک مسکن استان چهارمحال و بختیاری:

قانون جدید صدور چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ در سراسر بانکهای کشور اجرایی خواهد شد

مدیر شعب بانک مسکن استان چهارمحال و بختیاری ، از ضمن تشریح کلیات قانون اصلاح قانون صدور چک آن از اجرایی شدن آن از ابتدای سال ۱۴۰۰ در کل شبکه بانکی کشور خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا ، محسن ربانی یکتا ، مدیر شعب بانک مسکن استان ضمن تشریح بخشی از جزئیات قانون اصلاح قانون صدور چک ، از اجرایی شدن آن از ابتدای سال 1400 در کل شبکه بانکی کشور خبر داد.

ربانی یکتا با اشاره به اهمیت چک به عنوان اصلی ترین ابزار معامله در مبادلات تجاری، خرید نسیه و مدت‏ دار برای فعالان اقتصادی اظهار کرد، حجم زیادی از تراکنش‌های مالی از طریق چک انجام می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت بالای چک به‌عنوان سهل‌الوصول‌ترین و ارزان‌ترین ابزار معامله مدت‌دار در نظام اقتصادی کشور است.

وی افزود: ضرورت کارآمد سازی چک و بهره ‏مندی از مزایای منحصربه‌فرد آن در مبادلات اقتصادی، اصلاح و بازنگری قانون صدو چک را در پی داشت.

مدیر شعب استان با اشاره به اینکه اصلاح قانون صدور چک بر شفاف‌سازی و سالم سازی اقتصاد و جلوگیری از فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی، تجاری، ارزی و ... و همچنین در کاهش چشمگیر صدور چکهای بلامحل و کلاهبرداری از این طریق ، تاثیر به سزایی خواهد داشت، به نوآوری‌های قانون جدید چک پرداخت.

وی با اشاره به خروج صدور دسته‌چک از حیطه اختیار بانک‌های تجاری و تمرکز آن در سامانه صیاد بانک مرکزی (سامانه صدور یکپارچه چک) - منوط کردن اعتبار صدور چک به ثبت اطلاعات آن در سامانه یکپارچه بانک مرکزی - برقراری تقارن اطلاعات هنگام صدور برگه چک با ایجاد امکان استعلام آنی وضعیت اعتباری صادرکننده خاطر نشان کرد: چکهای صیادی جدید دارای شناسه یکتای 16 رقمی هستند که افراد می توانند براساس این شماره یکتا از طریق سایت بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir و یا از طریق پیامک کردن عبارت «شناسه یکتای چک*1*1» به شماره 701701 وضعیت اعتباری صادر کننده چک را استعلام کنند.

با این اعتبارسنجی که به صورت رایگان و نامحدود برای افراد امکان پذیر است می توان سوابق چک برگشتی صادرکننده چک را استعلام کرد و نتیجه استعلام به صورت آنی با وضعیتهای پنجگانه: سفید ، زرد ، نارنجی ، قهوه ای و قرمز به استعلام گیرنده نشان داده می شود، که وضعیت سفید به منزله عدم وجود سابقه چک برگشتی فعال برای صادرکننده چک بوده و وضعیتهای بعدی براساس تعداد و مبلغ تعهد چکهای برگشتی صادرکنندگان چک تعیین می شود.

ربانی یکتا در ادامه به تشریح فرآیند صدور چک در قانون جدید و نیاز به ثبت اطلاعات چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی پرداخت، مدیر شعب بانک استان اظهار کرد:صادرکنندگان چک باید بعد از اجرایی شدن این قانون در هنگام صدور چک، اطلاعات اصلی چک شامل: تاریخ سررسید چک، مبلغ چک، مشخصات هویتی دریافت‌کننده چک و شناسه یکتای 16 رقمی چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کرده و دریافت کننده چک نیز ملزم به کنترل و تایید اطلاعات چک در سامانه مذکور به صورت جداگانه می باشد، در ضمن امکان انتقال چک به شخص دیگر توسط دریافت کننده، صرفاً با ثبت هویت گیرنده جدید برای همان شناسه یکتای چک در آن سامانه امکان‌پذیر می باشد. سامانه مذکور به‌گونه‌ای خواهد بود که در صورت وجود چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در سابقه صادرکننده، اجازه صدور برگه چک جدید برای وی داده نخواهد شد.

در پایان مدیر شعب استان ضمن تاکید بر نیاز به اطلاع رسانی گسترده و تشریح قانون جدید صدور چک برای عموم مردم و بویژه دارندگان حساب جاری از طریق مطبوعات و رسانه های گروهی، به عموم مردم توصیه کرد برای کسب اطلاعات بیشتر با مراجعه به سایت بانک مسکن به آدرس www.bank-maskan.ir از جزئیات کامل قانون جدید صدور چک مطلع شوند.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000