مهمترین مصوبات عمرانی ۱۴۰۰؛

افزایش سرمایه بانک‌های دولتی

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۲/۰۵
برخی از مصوبات نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ از ابتدای هفته جاری مربوط به مجوز به دولت برای افزایش سرمایه بانک های دولتی و همچنین تامین منابع پروژه های عمرانی بود.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن - هیبنا، مجلس شواری اسلامی از ابتدای هفته جاری با ورود به جزئیات لایحه بودجه 1400، بررسی بخش درآمدی بودجه را آغاز کرد.

یکی از مهمترین مصوبات صحن علنی مجلس در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال آینده مجوز مجلس به دولت برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه به منظور اجرای پروژه های عمرانی است.

دولت بر اساس این ماده الحاقی به تبصره 5 ماده واحده لایحه بودجه 1400 اجازه دارد، نسبت به تامین مالی طرح های تملک دارایی های سرمایه ای که اهمیت و کارکرد راهبردی آنها با پیشنهاد دستگاه های اجرایی ذی ربط به تایید سازمان برنامه و بودجه کشور می رسد، از طریق ابزارها و روش های بازار سرمایه ای اقدام کند.

قرار است سقف منابع موضوع این بند حداکثر 30 درصد اعتبارات تملک دارایی های سرمایه مصوب در هر فصل تعیین شود.

همچنین دولت مکلف خواهد بود به منظور حفظ جریان نقدینگی مورد نیاز، ضمن در اولویت قراردادن تخصیص طرح های موضوع این بند، برای پرداخت سود و حسب مورد بازپرداخت اصل منابع مالی، پیش بینی اعتبار لازم در سال های بعد را به عمل آورد که آیین نامه اجرایی این بند شامل شیوه های اجرایی، ابزارهای مالی و مواردی همچون تعیین حداکثر سود قابل پرداخت، نرخ کارمزد، نحوه تضمین و بازپرداخت تعهدات تصویه نهایی و نحوه تقسیم ریسک، حداکثر دو ماه بعد از ابلاغ قانون با پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با تصویب هیات وزیران تدوین خواهد شد. این اقدام در راستای اصلاح نحوه تامین مالی پروژه ها و جبران کسری بودجه صورت گرفته است.

هر چند این پیشنهاد مخالفانی هم در صحن علنی داشت، اما در نهایت الحاق این بند به تبصره 5 بودجه 1400 با 202 رای موافق، 6 رای مخالف و یک رای ممتنع به تصویب رسید.

مجوز استفاده از تسهیلات 5 میلیارد دلاری روسیه برای طرح‌های تملک دارایی

همچنین روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز دادند تا بتواند به میزان 5 میلیارد دلار از روسیه، برای طرح های تملک دارایی تسهیلات دریافت کند.

البته این مجوز قانونی مجلس به دولت با تمدید تبصره 38 قانون بودجه 1395 در سال 1400 صورت گرفت تا دولت بتواند با رعایت سقف مقرر در تبصره 3 قانون بودجه 1395 تا سقف 5 میلیارد دلار تسهیلات برای اجرای طرح های تملک دارایی های سرمایه ای از دولت روسیه دریافت کند.

افزایش سرمایه بانک‌های دولتی

همچنین نمایندگان خانه ملت با تصویب پیشنهاد الحاق بندی به تبصره 5 لایحه بودجه 1400، با افزایش سرمایه بانک های دولتی موافقت کردند. بر این اساس منابع حاصل از واگذاری باقیمانده سهام دولت در بانک‌ها تا سقف 100 هزار میلیارد ریال در جهت افزایش سرمایه بانک‌های دولتی بکار گرفته خواهد شد.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000