گزارش تحولات بازار معاملات آپارتمان در تهران منتشر شد

آمار رشد ۱۱ ماهه قیمت مسکن

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۰
رشد شتابان قیمت مسکن در تهران برای بازه زمانی یازده ماهه اول امسال محاسبه شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا از تحولات بازار معاملات آپارتمان در تهران طی سال جاری حاکی است، مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در معاملات ماه های گذشته از سال 99 به رقمی معادل 23 میلیون و 283 هزار تومان رسید که در مقایسه با یازده ماهه اول سال گذشته رشد 79 درصدی از خود نشان می دهد. هر چند ماه گذشته (بهمن 99) متوسط قیمت واحدهای مسکونی از 28 میلیون تومان در هر مترمربع عبور کرد اما میانگین 11 ماهه آن چیزی بیش از 4 میلیون تومان در مترمربع کمتر گزارش شده است.

علت این فاصله قابل توجه شدت گرفتن روند رشد قیمت متناسب با گذشت ماه ها در سال 99 است.

گزارشی که بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کرده میزان رشد قیمت را خیلی بیشتر از رشد معاملات خرید و فروش نشان می دهد. در یازده ماهه اول امسال تعداد آپارتمان های معامله شده در شهر تهران تنها 6 درصد افزایش پیدا کرده است. در این مدت 78 هزار واحد مسکونی خرید و فروش شد. این در حالی است که سال 97 حجم معاملات ملک در یازده ماهه اول آن سال از 113 هزار واحد مسکونی هم گذشت و به مرز 114 هزار واحد رسید.

کارشناسان بازار مسکن وضعیت کنونی را رکود تورمی توصیف می کنند و صرف نظر از رشد ناچیز 6 درصدی معاملات معتقدند بخاطر عواملی همچون رکود اقتصادی ناشی از کرونا و از دست رفتن قدرت خرید مسکن به سبب جهش های قیمتی، حجم معاملات مسکن به شدت پایین آمده است.

به گزارش هیبنا ماه گذشته در تهران 3 هزار و 917 واحد مسکونی خرید و فروش شد. اما در بهمن سال 97 که سال رونق معاملات مسکن بود بیش از 13 هزار واحد مسکونی در تهران معامله شد. در سال جاری معاملات مسکن بیش از 70 تا 75 درصد نسبت به آخرین سال رونق مسکن سقوط حجمی کرده است.

مشاوران املاک درباره حجم بسیار کم معاملات خرید خانه می گویند اندک تقاضای موجود در بازار مسکن زوج هایی هستند که با در دست شدن اوراق تسهیلات خرید مسکن یا تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم اقدام به خرید می کنند. جمعیت این دسته از خریداران مسکن در شهرهای کوچک بیش از شهرهای متوسط و خیلی بیشتر از شهرهای بزرگ است.

براساس این گزارش متوسط قیمت مسکن در بهمن امسال در شهر تهران به 28 میلیون و 389 هزار تومان رسید که در مقایسه با دی ماه امسال رشد 3.7 درصدی از خود نشان می دهد. همچنین معاملات خرید واحد مسکونی نیز در بهمن ماه 11 درصد نسبت به دی افزایش پیدا کرد.

خریدهای شب عید برای جابجا شدن به آپارتمان بهتر باعث این رشد معاملاتی بوده است. البته گفته می شود خریدهای سرمایه ای نیز در بهمن ماه امسال افزایش پیدا کرد.

سرمایه گذاران، بازار مسکن را امن ترین بازار در مقایسه با سایر بازارها می دانند چون به رشد بلندمدت قیمت مسکن اطمینان دارد.

ماه گذشته منطقه 5 با سهم 13.5 درصدی در معاملات مسکن پرمعامله ترین منطقه معرفی شد.

در میان مناطق 22 گانه شهر تهران مطابق گزارش بانک مرکزی گرانترین معاملات خرید آپارتمان در منطقه یک با قیمت میانگین 59 میلیون تومان در هر مترمربع انجام شد. همچنین کمترین قیمت میانگین نیز به منطقه 18 با مبلغ 12 میلیون تومان در هر مترمربع اختصاص داشته است.

بانک مرکزی گزارش داده است که عمده واحدهای مسکونی که در میانه زمستان امسال فروش رفته است قیمت میانگین 16 تا 18 میلیون تومان در هر مترمربع داشته است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000