مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی خبر داد

اعتبار سه ساله چک های جدید

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۳۹۹/۱۲/۱۱
مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی با تشریح ویژگی های جدید چک، مدت اعتبار این چک ها را سه سال اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی آخرین تحولات قانون چک را تشریح کرد. این مقام مسوول، با بیان این که قانون جدید به دو بخش عمده تقسیم بندی می شود، گفت: یک بخش این موضوع متوجه بانک ها است که این بخش از قانون، تقریبا اجرایی و عملیاتی شده است. بخش دیگر نیز تکالیفی است که قانون بر عهده مردم و به خصوص صادرکننده چک گذاشته است. پیش از این قرار بود که این بخش در آذرماه سال جاری عملیاتی شود، اما به دلیل شرایط کرونایی در کشور و همچنین انجام بیشتر آموزش و اطلاع رسانی درباره قانون جدید چک، این بخش نیز به ابتدای سال 1400 موکول شد.

داوود محمدبیگی با بیان این که ثبت چک‌های قدیمی اجباری نیست گفت: دسته چک‌های جدید از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که تقاضای دسته چک می‌کنند و بانک‌ها موظف هستند دسته چک‌های با قالب جدید در اختیار مشتریان قرار دهند. مردم می‌توانند همین چک‌های موجود را در سامانه صیاد ثبت کنند تا شیوه ثبت چک دستشان بیاید و محیط سامانه صیاد را بشناسند. وی افزود: دسته چک‌های جدید بدون ثبت در سامانه صیاد ارزش و اعتبار ندارد.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی گفت: رنگ چک‌های جدید بنفش است و تاریخ دار هستند و مدت اعتبار آن‌ها ۳ سال است. وی با بیان این که صادر کننده چک موظف به ثبت آن در سامانه است گفت: قانون بانک‌ها را مکلف کرده که اگر مشخصات چک صادر شده با مشخصات دریافت کننده آن همخوان نباشد آن را کارسازی نکند. همچنین در برگه های جدید این چک ها این جمله ثبت شده است «کارسازی و نقل و انتقال چک بدون ثبت در سامانه صیاد، میسر نخواهد شد.» بنابراین کسانی که این چک را دریافت و کارسازی می کنند، با دیدن این جمله قطعا باید موارد قانونی را مدنظر قرار دهند. وی با بیان این که برای ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد راه های متنوعی وجود دارد، گفت: یکی از متداول ترین روش ها این است که از درگاه های صادرکننده بانک ها استفاده شود. در حال حاضر اکثر همراه بانک ها این امکان را برای مشتریان ایجاد کردند و این کار باعث راحتی صادرکنندگان چک خواهد شد. اما اگر درگاه بانک، نخواهیم استفاده کنیم، می توان این کار از اپلیکشن های پرداخت انجام داد و در حال حاضر بیش از 5 اپلیکیشن پرداخت، آماده شده است و مشتریان می توانند با نصب این برنامه ها، امکان کارسازی را داشته باشند. به گفته محمد بیگی، لیست این اپلیکشن ها در تارنمای شبکه شاپرک نیز قرار داده شده است. محمدبیگی با بیان این که سقف اعتبار چک موضوع بسیار چالش برانگیزی است گفت: یکی از ویژگی‌های خوب چک‌های جدید این است که وقتی صادر کننده آن را ثبت می‌کند اعتبار صادرکننده تایید می‌شود.

مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی با بیان این که در قانون جدید چک حامل نداریم گفت: برای واگذاری چک به شخص ثالث نیز باید از طریق سامانه اقدام به ثبت مشخصات دریافت کننده کرد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000