جزییات برنامه های نوسازی بافت‌های ناکارآمد شهری در ۱۴۰۰/ تقویت خدمات شهری در مناطق مسکن مهر

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۱۹
اعتبارات مورد نیاز برای احیای بافت های ناکارآمد شهری و افزایش خدمات روبنایی از جمله ساخت مدارس، سالن های ورزشی و سایر خدمات شهری در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک‌ مسکن- هیبنا، با توجه به اینکه سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله پیامدها و ویژگی‌های بارز شهرنشینی معاصر بوده و بازسازی و احیای آن یکی از ضرورت های انکارناپذیر کشور‌های درحال توسعه است بهارستان‌نشین‌ها با تخصیص 30 هزار میلیارد ریال به احیای سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت های فرسوده و تکمیل مدارس موافقت کردند.
براساس بند (ب) تبصره ۸ اصلاح شده، به دولت اجازه داده می‌شود برای عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر ، طرح‌های بازآفرینی شهری و احیای بافتهای فرسوده و تاریخی، مصلی تهران و همچنین طرح اقدام ملی تأمین مسکن، اقداماتی را به عمل آورد که این اقدامات به شرح زیر است:
١- وزارت راه و شهرسازی از طریق شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری مجاز است تا سقف ۳۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و با تهاتر اراضی و املاک متعلق به شرکت‌های مذکور را به قیمت کارشناسی با فروش از طریق مزایده مشروط به حفظ کاربری بعد از واگذاری و با سازوکار گردش خزانه صرف اجرای طرح‌های فوق کند. ۱۰ هزار میلیارد ریال از این اعتبارات صرف احیای سکونتگاه‌های غیررسمی، بافت‌های فرسوده و تاریخی می‌شود.
همچنین تا سقف مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال جهت ساخت و تکمیل مدارس با اولویت مجموعه های مسکونی مهر و مناطق محروم و کم برخوردار در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد.

۲- در اجرای ماده (۶۸) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکن مهر ، شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن مکلف به واگذاری قطعی زمینهای اجارهای نود و نه ساله متعلق به خود خواهد بود.

۳- وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین های متعلق به شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری را تا سقف ۵۰ هزار میلیارد ریال طی قراردادهایی با بانک‌های عامل و صندوق های تأمین مالی در رهن آنان قرار داده و متناسب با آن تسهیلات لازم برای اجرای طرح‌های جامع، تفصیلی، بافت‌های فرسوده و آماده‌سازی مصوب را اخذ و منابع حاصل را صرف تکمیل این طرح‌ها کند و از محل فروش عرصه و اعیان طرح‌های تکمیل شده با رعایت قوانین و مقررات و گردش خزانه، با بانکهای عامل تسویه کند و باقیمانده را به اجرای طرح‌های صدرالذکر این جزء اختصاص دهد.

۴- وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، کلانتری، پایگاه بسیج، حوزه علمیه، مصلی، حوزه های مقاومت، مسجد، سالن‌های ورزشی بسیج صالحین، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز را به صورت رایگان در اختیار دستگاه‌های دولتی ذیربط در طرحهای مسکن مهر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، پرونده بررسی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس بسته شد و برای تایید به شورای نگهبان قانون اساسی ارسال شده است.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000