دبیر کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با هیبنا مطرح کرد

رغبت بخش خصوصی به تولید مسکن با افزایش تسهیلات ساخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۲۶
دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: بخش خصوصی موافق پول پاشی نیست اما مسکن، پیشران و مولد بخش تولید است به همین دلیل افزایش تسهیلات ساخت کمک زیادی به رونق تولید و در نهایت به ثبات قیمت ها خواهد کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، خبری که چند روز پیش از سوی عضو هیات مدیره بانک مسکن اعلام شد نشان داد که این بانک قصد دارد در سال آینده تا ۸۰ درصد هزینه ساخت مسکن را تامین کند.
چندی پیش محمد حسن علمداری با بیان اینکه افزایش تسهیلات ساخت مسکن در سال آینده، هزینه ساخت ۶۰ تا ۸۰ درصد مسکن را تامین می‌کنیم گفته بود که طبق مصوبات و ضوابط بانکداری بدون ربا، می‌توانیم ۸۰ درصد هزینه ساخت را پوشش دهیم و در سال‌هایی که تغییر قیمت داشتیم تسهیلات را نیز افزایش دادیم.
این اقدام از یک سو و مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره ۱۸ قانون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ که ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی را به حوزه ساخت مسکن هدایت خواهد کرد نشان داد که سال آینده باید منتظر روزهای بهتر ساخت و ساز نسبت به سال های گذشته باشیم.
فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان در پاسخ به این پرسش که آیا توجه مجلس و بانک مسکن به بخش مسکن در سال آینده و افزایش تسهیلات ساخت مسکن تا ۸۰ درصد قیمت می تواند به رونق ساخت و ساز منجر شود؟ گفت: تقویت قدرت خرید خانوار جزء وظایف دولت ها است بنابراین این اقدام معمولا از محل افزایش قدرت نقدینگی به واسطه پرداخت حقوق در بلند مدت و در کوتاه مدت با افزایش تسهیلات است.
وی با تاکید بر اینکه اقتصاد و به خصوص بخش خصوصی موافق پول پاشی نیست ، ادامه داد: آنطور که شواهد نشان می دهد مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس و افزایش تسهیلات هزینه ساخت تا 80 درصد را باید به فال نیک گرفت. این اقدام بانک مسکن و هدایت ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به حوزه ساخت مسکن موجب رغبت بخش خصوصی و رونق تولید مسکن خواهد شد.
دبیر کانون سراسری انبوه سازان با اشاره به اینکه دو سال پیش طی مکاتباتی که اسناد آن موجود است اعلام کردیم که افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن موجب رونق تولید و در نهایت ثبات قیمت مسکن خواهد شد، خاطر نشان کرد: مطمئنا این اقدامات و پرداخت تسهیلات به بخش مسکن که پیشران اقتصاد و مولد بخش تولید است نه تنها موجب شوک قیمتی نخواهد شد بلکه در نهایت به نفع مصرف کنندگان و بخش تقاضا است.
وی تاکید کرد: نکته ای که در مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس وجود دارد این است که این اقدامات مجلس که همانا با هدف تزریق منابع است اتفاق خوبی است، اما سوال این است که تا چه حد بانک ها در اجرای این مصوبات ضمانت اجرایی دارند و متعهد هستند. پس باید منتظر ماند و دید چه تحولی در این خصوص در آینده رخ خواهد داد.
پورحاجت اضافه کرد: قطعا و بدون شک پرداخت تسهیلات ساخت مسکن اگر در سال های گذشته مورد توجه قرار می گرفت این روزها شاهد انباشت تقاضای مسکن و کمبود عرضه نبودیم.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000