بنیاد مسکن گزارش داد

تمهیدات بانکی برای زلزله سی‌سخت

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۳۹۹/۱۲/۲۶
بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گزارشی تمهیدات بانکی و تسهیلاتی به منظور بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از زمین‌لرزه اخیر سی‌سخت را اعلام کرد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، بنیاد مسکن در گزارشی وضعیت تصویب و همچنین روند پرداخت تسهیلات به مناطق زلزله‌زده استان کهگیلویه وبویر‌احمد و شهر سی‌سخت در این استان را اعلام کرد.

براساس اعلام بنیاد مسکن به عنوان متولی بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از این زمین‌لرزه، تاکنون اعتباری بالغ بر 420 میلیارد تومان برای بازسازی مناطق زلزله زده در سی‌سخت واقع در استان کهگیلویه وبویر‌احمد از سوی هیات دولت مصوب شده است. این در حالی است که مطابق با روال پرداخت تسهیلات و روند کمک شبکه بانکی و دولت به آسیب‌دیده‌های ناشی از حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و سیل، مبلغی با عنوان بلاعوض به آسیب‌دیده‌های این زمین‌لرزه نیز پرداخت خواهد شد.

براساس این گزارش، علاوه بر پرداخت تسهیلات مصوب برای بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از زمین‌لرزه اخیر در این استان همچنین مبلغ ۸ میلیارد تومان به عنوان بلاعوض به زلزله‌زدگان اختصاص یافته است.

بنا بر اعلام بنیاد مسکن پس از وقوع این زمین‌لرزه بلافاصله تیم‌های ارزیاب و امدادی به این منطقه اعزام شده‌اند تا ضمن امدادرسانی به آسیب‌دیده‌ها اقدام به تخمین حجم ویرانی‌های صورت گرفته، برآورد اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و آمارگیری از تعداد واحدهای مسکونی تخریب شده و خسارت دیده کنند.

نتایج حاصل از برآوردهای صورت گرفته از سوی تیم‌های ارزیاب نشان می‌دهد در جریان وقوع زمین‌لرزه 5.6 ریشتری در منطقه سی‌سخت از توابع استان کهگیلویه وبویر احمد بالغ بر یک‌هزار و ۲۶۰ واحد تخریب شده وهمچنین به ۲ هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی آسیب وارد شده است.

نتایج بررسی‌های به عمل آمده از سوی کارشناسان و تیم‌های ارزیاب بنیاد مسکن نشان می‌دهد علاوه بر این تعداد واحد مسکونی تخریب شده وآسیب دیده ۲هزار و ۳۰۰ واحد نیز به عنوان واحدهای نیازمند تامین اقلام معیشتی شناسایی شده‌اند که برای این واحدها نیز از سوی دولت وشبکه بانکی اعتباراتی در نظر گرفته و پرداخت خواهد شد.

به این ترتیب و براساس تصمیم دولت و مصوبه هیات وزیران در مجموع ۲۷۰ میلیارد تومان تسهیلات برای بازسازی منطقه زلزله‌زده سی‌سخت مصوب شده است.

این تسهیلات شامل اعتبار در نظر گرفته شده برای بازسازی و نوسازی واحدهای احداثی، تعمیری و معیشتی، می‌شود. همچنین مبلغ ۱۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای واحدهای احداثی، تعمیری، معیشتی و اسکان موقت و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی برای استان زلزله‌زده کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافته است.

بنا بر گزارش اعلام شده از سوی بنیاد مسکن در مدت زمان یک ماه حجم تخریب و آسیب‌های ناشی از این زمین لرزه تخمین زده شده و ارزیابی شده است. به دنبال اقدامات صورت گرفته در این زمینه برای همه واحدهایی که در جریان وقوع زلزله تخریب و یا دچار آسیب شدند، پرونده تشکیل شده است. از سوی دیگر حدود 50 درصد از واحدهای احداثی شهری جهت صدور پروانه به شهرداری‌ها معرفی شده‌اند تا فرآیند ساخت آن‌ها هر چه سریعتر آغاز شود.

آمارهای اعلام شده از سوی بنیاد مسکن نشان می‌دهد تاکنون برای ۵۰۰ واحد احداثی و۴۰۰ واحد تعمیراتی مبلغ ۸ میلیاردتومان بلاعوض پرداخت شده است و عملیات آواربرداری برای ۲۰۰ واحد مسکونی نیز به اتمام رسیده است.

بنیاد مسکن در این گزارش بر نقش شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات به مناطق آسیب دیده از گذشته تاکنون تاکید کرده است و اظهار امیدواری کرده است با پرداخت به موقع این تسهیلات روند بازسازی واحدهای مسکونی واقع در مناطق آسیب دیده ناشی از این زمین‌لرزه هر چه سریعتر انجام شده و به اتمام برسد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000