مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن خبر داد:

نهایی شدن طرح خرید متری مسکن از طریق بورس/ حفظ قدرت خرید متناسب با تورم

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن از عرضه مسکن متری در بازار سرمایه در قالب اوراق سلف موازی استاندارد مسکن خبر داد.
پایگاه خبری بانک مسکن

روزبه ظهیری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، با اشاره به طرح جدید گروه سرمایه‌گذاری مسکن برای تسهیل تامین مسکن از محل بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مسکن در چند سال اخیر، قدرت خرید اقشار مصرفی مسکن کاهش پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که یک واحد حدود 70 متری حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان بودجه نیاز دارد و این میزان بودجه، رقمی نیست که برای قشر مصرفی به راحتی قابل تامین باشد.

وی ادامه داد: از طرفی یکی از معضلاتی که در حوزه مسکن داریم، کاهش تولید و عرضه مسکن است؛ البته با اجرای برنامه جامع اقدام مسکن تمهیدات خوبی برای افزایش عرضه مسکن اندیشیده شده اما با یک عقب ماندگی سنواتی و سالانه مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن، افزود: در حوزه عرضه مسکن یکی از چالش‌ها، کمبود منابع مالی در حوزه بازار پول است. در مقابل، بازار سرمایه یک فرصت استثنایی را فراهم کرده است تا بتوان از ظرفیت این منابع استفاده کرد.

ظهیری تاکید کرد: ما در این رابطه، طرح جدیدی ارایه داده‌ایم و سعی کردیم برای نخستین بار با شناسایی مشکل کاهش قدرت خرید ملک در سمت تقاضا و چالش تامین مالی و استفاده از سرمایه‌های خرد، الگوی جدیدی را تعریف کنیم.

وی از انتشار اوراق سلف موازی استاندارد مسکن در بازار سرمایه به عنوان ابزار جدید در بازار مسکن خبر داد و گفت: در قالب این اوراق، یک پروژه را وارد بازار سرمایه می‌کنیم و یونیت‌های سرمایه‌گذاری به صورت متری عرضه می‌شود.

مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با بیان اینکه یونیت‌های این طرح هر ساله قابل عرضه خواهد بود، افزود:‌ در شاکله این طرح تلاش کردیم در زمانی که این اوراق قرار است به مسکن تبدیل شود، صرفاً اشخاص حقیقی بتوانند وارد این بازار شوند تا فقط نیاز جامعه مصرفی را پاسخ دهیم.

وی افزود:‌ متقاضیان به میزانی که سقف خرید برای هر یک از افراد تعیین می‌شود، می‌توانند اوراق خریداری کنند و در نهایت اگر میزان اوراق خریداری شده به میزان حداقل متراژی که اعلام می‌شود، رسید، مشتریان می‌توانند اوراق خریداری شده را تحویل دهند و واحد مسکونی خود را دریافت کنند؛ اما اگر این اوراق به میزان متراژ حداقلی نرسید، باز هم خریدار اوراق متضرر نخواهد شد، چراکه به میزان تورم در حوزه مسکن، اوراق هم ارزشمند خواهد شد.

ظهیری همچنین ادامه داد: به عبارتی، قدرت خرید مصرف کننده در برابر تورم مسکن حفظ می‌شود و خریدار می‌تواند اوراق خود را در بازار ثانویه به ارزش روز مسکن به فروش برساند و در پروژه‌های بعدی نسبت به خریداری متراژ مجدد اقدام نماید و این فرآیند تا جایی ادامه خواهد یافت که یا خریدار نسبت به امکان تبدیل اوراق خود به مسکن اقدام کند یا پول سرمایه‌گذاری شده خود در حوزه مسکن را که متناسب با تورم حوزه مسکن ارزش آن محافظت گردیده، در حوزه مد نظر خود سرمایه‌گذاری کند.

وی با تاکید بر اینکه با به‌کارگیری مکانیزم اوراق و خرید متری مسکن از محل بازار سرمایه می‌توان قدرت خرید متقاضیان مصرفی خرید ملک را حفظ کرد، افزود: از سمت دیگر منابعی که به شکل خرد برای خرید یک مترمربع، به قدری است که متقاضیان مصرفی با کم‌ترین سرمایه می‌توانند وارد بازار مسکن شوند و به صورت متری امتیاز خرید ملک را دریافت کنند.

مدیرعامل گروه سرمایه گذاری مسکن تاکید کرد: مفتخر هستیم که این طرح را برای اولین بار در کشور در پروژه باران پردیس اجرایی کنیم که در حال دریافت مجوز نهایی هستیم. تاییدیه‌های لازم از کمیته‌های تخصصی فقهی و کمیته‌های مربوطه دریافت شده که اگر اجرایی شود، برای نخستین بار خواهد بود که در کشور، در بازار سرمایه اوراق سلف بر مبنای مسکن منتشر خواهد شد و هم در بازار سرمایه نیز برای اولین بار اوراق سلف به تحویل فیزیکی ختم خواهد شد.



ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000