هیبنا بررسی می کند

چشم انداز اقتصاد کلان در ۱۴۰۰

دسته بندی : اقتصاد کلان
۱۴۰۰/۰۱/۱۴
بررسی ها نشان می دهد که می توان در سال جاری به تداوم روند رشد اقتصادی مثبت امیدوار بود، هر چند که کنترل تورم نیاز به تغییر انتظارات تورمی و سیاستگذاری مناسب دارد.
پایگاه خبری بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، یکی از مهمترین چالش های اقتصاد کلان در سال جاری ایجاد ثبات اقتصادی در فضای اقتصاد کلان ایران است. در سال گذشته، نرخ تورم متوسط به سطح 36.4 درصد رسید، تا در میان سال های دهه 90 بیشترین میزان تورم را ثبت کند. به بیان دیگر در هیچ اسفند ماهی از سال های دهه 90 نرخ تورم متوسط تا این اندازه بالا نبوده است. این در حالی است که سیاستگذار قصد دارد که در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ تورم را به سطح هدف مدنظر یعنی نرخ 22 درصد برساند. اما با توجه به این آمار به نظر نمی رسد، حتی در نیمه اول سال جاری نرخ تورم به سطح مطلوب هدف گذاری شده نزدیک شود. نکته مهم این است که روند کاهشی نرخ تورم در گرو دو عامل مهم است. گشایش های تحریمی و کسری بودجه. در موضوع اول، اخبار مثبت از لغو تحریم ها باعث خواهد شد که انتظارات تورمی تغییر کرده و در نتیجه نرخ تورم با یک انرژی به سمت کاهش تغییر یابد. اگر اخبار مثبت سیاسی، منتشر شود در نتیجه آحاد اقتصادی انتظار کاهش قیمت ها در آینده دارند و این موضوع به ثبات اقتصاد کلان کمک می کند. از سوی دیگر، آزادسازی بخشی از منابع ارزی می تواند باعث شود که سیاستگذار برای ثبات بخشی به بازار ارز با دست باز عمل کند. از سوی دیگر، نحوه تامین کسری بودجه در سال جاری از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر مانند برخی سنوات گذشته، بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه روی به انتشار پول آورد، در نتیجه باید دوباره منتظره تورم های بالا در فضای اقتصاد کلان بود. در نتیجه موضوع مهم این است که دولت بتواند تعهدات بودجه ای خود را بدون استفاده از منابع بانک مرکزی تامین کند. یکی از مهمترین صحبت های رییس کل بانک مرکزی در سال جاری اذعان به چاپ پول از سوی رییس کل بانک مرکزی بود، تا بتواند در شرایط تنگنای اقتصادی، وضعیت اقتصاد را در کنترل قرار دهد.

در این شرایط، یکی از نکات امیدوار کننده در سال گذشته آمارهای رشد اقتصادی در سه فصل نخست بود که نشان می دهد که رشد اقتصادی در این زمان مثبت شده است. هم بر اساس آمارهای بانک مرکزی و هم بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران رشد اقتصادی در سه فصل نخست سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل مثبت بوده است. به احتمال زیاد این رویه در کل سال 99 نیز وجود خواهد داشت. در این شرایط می توان عنوان کرد که اقتصاد ایران شرایط خروج از رکود را به فرآهم کرده است. در سال 1400 کار برای تداوم رشد اقتصادی دشوار است. اقتصاد ایران برای تداوم رشد اقتصادی نیاز به سرمایه گذاری دارد، بخشی از این سرمایه می تواند با آزادسازی منابع ارزی مهیا شود، اما بخش دیگری از سرمایه گذاری باید توسط کشورهای خارجی تامین شود که در این بین می توان به قراردادهای تجاری با کشورهایی نظیر چین امیدوار بود.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000