رشد نرم معاملات خرید خانه در سال ۹۹

دسته بندی : اخبار مسکن
۱۴۰۰/۰۱/۱۷
بازار معاملات خرید و فروش آپارتمان در سال گذشته با رشد نرم (خفیف) روبرو شد و این اتفاق بعد از دو سال نزول پی در پی حجم معاملات مسکن صورت گرفت.
پایگاه خبری بانک مسکن

گزارش پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا ،از تغییراتی که در بازار طوفانی معاملات آپارتمان در سال 99 (شهر تهران) اتفاق افتاد، حاکی است: پارسال در مجموع نزدیک به 80 هزار واحد مسکونی در تهران خرید و فروش شد. رقم دقیق معاملات خرید مسکن در سال گذشته برای شهر تهران 78 هزار و 800 واحد مسکونی اعلام شده است که 5 درصد نسبت به حجم معاملات در سال 98 رشد مثبت به خود گرفته است.

در شرایطی که رکود سنگین براساس توصیف کارشناسان در بازار مسکن 99 حکم فرما بود و البته متغیرهای مختلف این بازار، وجود رکود و رخوت در بازار خرید و ساخت و ساز را تایید می کند اما همین رشد خفیف 5 درصدی نسبت به بازار رکودی 98، تا حدودی امیدوار کننده می تواند باشد.

سال 98 معاملات خرید مسکن در تهران 33 درصد و در سال 97 نیز 31 درصد کاهش پیدا کرد.

البته کارشناسان اقتصادی در این باره معتقدند از آنجا که رکود معاملات خرید مسکن در تهران در اوایل سال 99 به هسته سخت خود رسید و میزان خرید و فروش واحدهای مسکونی به پایین تر از کف تاریخی خود سقوط کرد بنابراین بیش از این امکان افت بیشتر معاملات وجود نداشت.

در شهر تهران همواره بین 7 تا 10 هزار واحد مسکونی در ماه، خرید و فروش صورت می گیرد. این حجم معاملات در شرایط طبیعی بازار یعنی زمانی که قیمت مسکن نه در حال جهش است و نه در حال کاهش، اتفاق می افتد. با این حال سال گذشته در برخی ماه ها، حجم فروش واحد مسکونی در تهران به زیر 4 هزار واحد افت کرد که رکود سنگین را نشان می داد.

معاملات خرید مسکن در مقطعی حتی به 2 هزار و 500 واحد هم رسید. این میزان معاملات، کمترین حجم خرید و فروش در شرایط رکودی است.

گزارش هیبنا از بازار مسکن سال 99 همچنین نشان می دهد، روند رشد تند قیمت مسکن که از نیمه سال 97 در تهران شروع شده بود در سال گذشته تا پایان سال ادامه پیدا کرد.

سال گذشته متوسط قیمت مسکن در تهران حدود 80 درصد نسبت به میانگین قیمت 12 ماهه سال 98 افزایش پیدا کرد و از مترمربعی 13 میلیون تومان به 23 میلیون و 800 هزار تومان افزایش پیدا کرد.

سال 97 متوسط قیمت مسکن حدود 8 میلیون و 200 هزار تومان بود.

طی این سه سال منتهی به ابتدای 1400، میزان رشد سالانه قیمت مسکن به ترتیب 70 درصد، 60 درصد و 80 درصد گزارش شده است که رشد های قابل توجهی به حساب می آید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند یک دلیل اصلی رکود معاملات مسکن در سال های اخیر، جهش های مکرر قیمت خانه بوده که باعث شده بخشی از تقاضای مصرفی قدرت خرید را از دست بدهند و سبب کاهش معاملات مسکن شوند.

در سال جدید سیاست های اعتباری بانک مسکن در دو حوزه تامین مالی عرضه و رسیدگی به نیاز اعتباری تقاضا می تواند مثل سال های گذشته گره گشایی کند.

بانک مسکن برای سال 1400 در تدوین سیاست های اعتباری خود، پرداخت تسهیلات ساخت مسکن با سقف های مختلف متناسب با ویژگی سازنده ها و جمعیت شهرها را در نظر گرفته است و بخشی از این تسهیلات قرار است در پایان کار ساختمان های ساخته شده، به خریداران منتقل شود.

این بانک همچنین برای تامین مالی طرح اقدام ملی تولید مسکن نیز همانند سال گذشته، تسهیلات بدون سپرده به سازنده ها پرداخت می کند.


کلید واژه ها


ارسال نظر

تعداد کاراکتر 0 از 4000